Sosyal medya kullanımının iş yeri yalnızlığı ve iş performansı üzerindeki etkisi: Hizmet sektöründe Z kuşağı çalışanları üzerine bir araştırma

No Thumbnail Available

Date

2023

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Dünyada inovasyon ve sürekli yaşanan gelişmeler ile birlikte sosyal medyanın önemi hayatımızda kritik bir rol üstlenmektedir. İşletmeler, faaliyetlerini sosyal medya gibi yeni teknolojilere adapte etmeye başlamışlardır çünkü çalışanlarının yalnızca işle ilgili değil aynı zamanda sosyal ve keyif veren oluşumlara erişimini sağlayarak, iş performanslarının artacağına ve verimliliğin yükseleceğine inanmaktadırlar. Ancak, yeni teknolojilerin çalışan iş performansı ve çalışan yalnızlığı üzerindeki etkileri hakkında hala yetersiz düzeyde bilgi bulunmaktadır. Bu nedenle, bu çalışmanın amacı, işyerinde sosyal medyanın kullanımının bir yandan işyerindeki yalnızlığı nasıl etkilediğini, diğer yandan iş performansı üzerindeki etkilerini göstermektir. Bu çalışma özellikle hizmet sektörüne ve Z jenerasyonu çalışanlarına odaklanmaktadır, çünkü bu jenerasyon sosyal medya platformlarının gelişimi ve ortaya çıkmasıyla doğup büyüyen jenerasyondur. Bu araştırmada, birincil araştırma yöntemlerinden olan veri toplama yöntemi kullanmıştır; veriler anket aracılığıyla toplanmıştır. Bu araştırma için 119 çalışan üzerinden inceleme yapılmıştır. İlgili hipotezler, SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) yazılımı kullanılarak incelenmiş ve değerlendirilmiştir. Ayrıca, ölçeklerin ölçüm özelliklerini test etmek ve veri analizini güçlendirmek için uygun testler kullanılmıştır. İlgili ölçeklerin güvenilirlik ve geçerlilik analizi de gerçekleştirilmiştir. Sosyal medya kullanımı, işyeri yalnızlığı ve iş performansının demografik değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemek için T-testi ve ANOVA analizleri kullanılmıştır. Bu araştırma kapsamında ikiden farklı grup arasındaki farkları belirlemek için ANOVA analizi kullanıldı ve aynı zamanda iki grup arasındaki farkı belirlemek için T-testi kullanıldı. Analiz sonuçlarına göre istatistiksel 12 olarak anlamlı bir farklılık gözlemlenmedi. Ayrıca, değişkenler arasındaki ilişkiyi kontrol etmek için Pearson Moment Korelasyon testi yapıldı. Değişkenler arasındaki etkiyi test etmek için regresyon analizi yapıldı. Bu çalışmanın sonucunda, yapısal ve ölçüm modellerinin veriyi yeterince açıkladığı tespit edildi. Sosyal medya kullanımı ile iş yeri yalnızlığı, iş yeri yalnızlığı ile iş performansı arasında anlamlı bir ilişki bulundu. Ayrıca sosyal medya kullanımının iş performansı üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkisi olduğu ve iş yerindeki yalnızlık üzerinde de istatistiksel olarak anlamlı bir etkisi olduğu saptandı. Bu çalışma iş yeri çalışanlarının iş yerinde sosyal medya kullanımının yalnızlık hislerini ve böylelikle işlerinde ne kadar iyi performans gösterdiklerini etkileyebileceği varsayımı ile sosyal medyayı nasıl kullandıklarına daha fazla dikkat etmeleri gerektiğine vurgu yapmaktadır.
The relevance of social media has already assumed a crucial part in our lives as the globe innovates and develops daily. Businesses are gradually adopting new technologies, such as social media, to implement them into their operations because they believe that by giving their employees access to a variety of features that are not only business-related but also sociable and enjoyable, it will improve their performance at work and boost their productivity. However, knowledge on how new technology affects employee job performance at work and employee loneliness is still insufficient. Consequently, this study's goal is to demonstrate how using social media at the workplace influences loneliness at work from one perspective and on job performance on another, focusing mainly on the service sector and on the generation Z employees, since they are the generation that were born and raised with the development and the appearance of social media platforms. This research study has utilized the primary method of data collection, where the data is collected from a survey through the questionnaire tool. Particularly for this research study, 119 were employed for this research investigation. Related hypotheses are examined and evaluated by using SPSS (Statistical Package for Social Science) software. In addition, suitable tests, were used in order to test the measurement features of the scales used in the research and boost my analysis. Reliability and validity analyze of the related scale are also conducted. 9 To determine whether social media usage, loneliness at the workplace and job performance varies with demographic variables, T-test and ANOVA are used. To determine differences in more than two groups, ANOVA was used, and also, a T-test was used in determining difference among two groups, and according to the analysis, no statistically significant result is observed. Moreover, Pearson Moment Correlation test is carried out to check for the relationship between the variables. Regression analysis was performed to test the effect of social media usage between the variables. As an outcome of this study, it was discovered that both the structural and measurement models adequately explained the data. Social media use and loneliness at work, as well as loneliness and job performance, were found to be significantly correlated, as well as there was a statistically significant effect of social media use on job performance, and statistically significant impact on loneliness at work. This study also suggests that businesses should pay more attention to how their employees use social media at work since it might alter how lonely they feel there, which could in turn affect how well they perform at their jobs.

Description

Keywords

İşletme, Business Administration

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

208