Akademisyenlerin örgütsel bağlılığı
dc.contributor.advisor | Köklü, Muharrem | |
dc.contributor.author | Köklü, Muharrem | |
dc.contributor.other | Eğitim Bilimleri / Educational Sciences | |
dc.date.accessioned | 2024-08-07T20:17:06Z | |
dc.date.available | 2024-08-07T20:17:06Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.department | Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.description.abstract | Bilgi ağının çepeçevre sardığı dünyamızda, teknolojik ve bilimsel gelişmelerin hızı karşısında kurumlar, örgütler ve işletmeler sürekli gelişme ve değişime açık olmayı gerektiren zorlu bir rekabet dünyası ile karşı karşıyadır. Bu nedenle tüm yapılanmaların kendilerine avantaj sağlayacak, hedefleri doğrultusunda başarılı olmalarını sağlayacak ve varlıklarını devam ettirmelerine katkı sunacak adanmış, sadık, kendilerine bağlı çalışanlara ihtiyacı vardır. Bunun olmasında da örgütsel bağlılığın önemli bir rolü vardır. Toplumsal yapının oluşması, şekillendirilmesi, değişim ve ilerlemenin yeni nesil ile aktarılmasında en etkili kurumlar eğitim kurumlarıdır. Toplumun ihtiyaç duyduğu insanı şekillendirme görevini üstlenen üniversitelerde görev yapan akademisyenlerin örgütsel bağlılıkları, üniversitelerin durumu, başarısı, geleceği için önem arz etmektedir. Bu çalışmada Türkiye'deki üniversitelerde çalışan akademisyenlerin örgütsel bağlılık duyguları araştırılarak; kurumda çalışma ve devam etme istekleri, kurumlarına yönelik duygusal durumları, iş arkadaşlarına ve yöneticilere yönelik algıları, bu duyguların kendi hayatlarına yansıyan psikolojik etkilerine ilişkin algıları sorgulanmıştır. Bunun yanı sıra akademisyenlerin örgütsel bağlılıklarının ilişkin veriler demografik veriler ile çalışılan üniversitenin türüne göre (devlet/vakıf), çalışına bölüm ve konuma göre sorgulaması da gerçekleştirilmiştir. Araştırmada akademisyenlerin çalıştıkları kurumlara ilişkin 'örgütsel bağlılık' durumlarını saptamak amacıyla Meyer, Allen ve Smith (1993) tarafından geliştirilen ve Al (2007) tarafından Türkçe'ye uyarlanan 18 madde ve 3 alt boyut yer alan 'Örgütsel Bağlılık Ölçeği' kullanılmıştır. Çalışmada İstanbul Anadolu yakasında yer alan 2 Devlet ve 5 Vakıf üniversitesinde çalışan akademisyenlerden tesadüfi olarak seçilen 370 akademisyen çalışmanın örneklemini oluşturmuştur. Çalışmanın bulgularına göre; Vakıf üniversitelerinde çalışan akademisyenlerin duygusal ve normatif bağlılık düzeyleri Devlet üniversitelerinde çalışan akademisyenlerden daha yüksek düzeydedir. Duygusal bağlılık düzeyi mesleki kıdemin en yüksek olduğu Profesör Doktor unvanlı akademisyenlerde ve daha uzun yıllardır çalışmakta olan akademisyenlerde en düşük seviyededir. Hem devlet hem de vakıf üniversitelerinde çalışan akademisyenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri yüksek seviyede değildir. | |
dc.description.abstract | In this world filled with information networks, institutions, organizations and businesses are faced with a world of tough competition that requires being open to continuous improvement and change in the face of speedy technological and scientific developments. For this reason, all organizations need dedicated and loyal employees who will provide an advantage, ensure their success in accordance with their goals and contribute to their survival. Organizational commitment plays an important role in this taking place. Educational institutions are the most effective institutions in forming and shaping the social structure, as well as transferring change and progress within the new generation. The organizational commitment of academicians working at universities, who take on the task of shaping the people that society needs, is important for the status, success and future of universities. This study investigated the emotions of organizational commitment among academics working at universities in Turkey: their willingness to work and continue in the institution, their emotional state towards their institutions, their perceptions towards their colleagues and managers, and their perceptions of the psychological effects of these emotions on their lives were researched. In addition, this data regarding the organizational commitment of these academics was investigated by demographic data, according to the type of university (state / foundation) studied, by department, and by location of study. The study 'Organizational Commitment Scale', which has 18 items and 3 sub-dimensions, was developed by Meyer, Allen and Smith (1993) and adapted to Turkish by Al (2007) in order to determine the 'organizational commitment' status of academics in regards to the institutions in which they work. In the study, 370 academics randomly selected among the academicians working in 2 state and 5 foundation universities located on the Anatolian side of Istanbul formed the sample of the study. According to the findings of the study, emotional and normative commitment levels of academics working in foundation universities are higher than academics working in state universities. The level of emotional commitment is at the lowest level in Professor Doctor academics, who have the highest professional seniority, and in academics who have been working for a longer time. The organizational commitment levels of academicians working in both state and foundation universities are not significantly high. | en |
dc.identifier.endpage | 101 | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.14517/5322 | |
dc.identifier.yoktez | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=RjZwH00oMG4iNa5Sgvlgg1vsB90safMfKgv3xiECQJIKA-5ssdvzph3o62ToFpLO | |
dc.institutionauthor | Köklü, Muharrem | |
dc.language.iso | tr | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | |
dc.subject | Akademisyenler | |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Vakıf üniversiteleri | |
dc.subject | Academicians | en_US |
dc.subject | Ölçekler | |
dc.subject | Foundation universities | en_US |
dc.subject | Scales | en_US |
dc.subject | Örgütsel bağlılık | |
dc.subject | Organizational commitment | en_US |
dc.title | Akademisyenlerin örgütsel bağlılığı | |
dc.title | Organizational commitment of academicians | en_US |
dc.type | Master Thesis | en_US |
dspace.entity.type | Publication | |
relation.isAuthorOfPublication | f91e21c5-6004-4467-9983-5e93fa478f26 | |
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery | f91e21c5-6004-4467-9983-5e93fa478f26 | |
relation.isOrgUnitOfPublication | c81b0aed-503b-4e45-9d67-2d450334c7fa | |
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery | c81b0aed-503b-4e45-9d67-2d450334c7fa |