Doktora Tezleri / Phd Degree Theses
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.14517/23
Browse
Browsing Doktora Tezleri / Phd Degree Theses by Department "Fen Bilimleri Enstitüsü / Bilgisayar Mühendisliği Ana Bilim Dalı"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Doctoral Thesis Big data (büyük veri) ve geleneksel veri saklama ve işleme yöntemlerine etkisi üzerine bir araştırma(2016) Razbonyalı, Can; Kaşlı, Ahmet Faikİçinde bulunduğumuz yüzyıl, bilgi çağı olarak adlandırılmaktadır. Bilgi/veri, tüm paydaşlar açısından çok değerli bir kaynak durumuna gelmiştir. Bütün kurum ve kuruluşlar bilgi/veriyi gelişim ve karar verme sürecinde yoğun olarak kullanır olmuşlardır. Büyüyen iş potansiyeli ve gelişen ilişkiler, bu bilgi/verilerin büyük bir hızla artmasına neden olmuştur. Dolayısıyla bilgi/veriyi toplamak, saklamak ve erişmek, kurum ve kuruluşların gelişim sürecinde büyük önem kazanmıştır. Gelişen bilgisayar teknolojisi ve bilgi/veriye duyulan gereksinim, bilgi/verinin saklama ve işleme teknikleri açısından sürekli bir gelişim göstermiştir. Bu çalışmada, giderek artan düzeyde bilgi/veriyi saklamak ve bunlara erişim tekniklerini incelemek ve yeni yaklaşımların söz konusu bu tekniklere etkisini araştırmak amaçlanmıştır. Söz konusu çalışmada öncelikle geleneksel olarak nitelendirdiğimiz veri yapıları tekniklerinden söz edilmiştir. Daha sonra yine bu sınıfa giren veri tabanı ve veri madenciliği kavramları üzerinde durulmuştur. Son bölümde ise, büyük veri ve bunun geleneksel yöntemlere olan etkisi açıklanmaya çalışılmış ve örnek bir uygulama verilmiştir.Doctoral Thesis Kuantum Fisher Bilgisi Optimizasyonu Önerisi ve Dolanıklık Ölçütleri ile ilişkisi(2015) Erol, Volkan; Altıntaş, Azmi Ali; Özaydın, FatihGünümüzde Kuantum Bilgi Kuramı üzerine çalışmalar aktif bir şekilde devam etmektedir. Shor'un çarpanlara ayırma algoritması veya Grover'ın arama algoritması gibi bazı algoritmaların kuantum sistemlerde klasik sistemlere göre çok daha hızlı şekilde çalışabileceği gösterilmiştir. Son dönemde, pratikte Kuantum Bilgisayarlarının üretilmesi konusunda; Kuantum Tekrarlayıcı, Hafıza ve İşlemciler üretilerek ciddi oranda yol alınmıştır. İşlem hızı ve kapasitesi açısından Bilgisayar Bilimleri problemlerinde devrimsel bir dönemin kapıları yavaş yavaş aralanmaktadır. Kuantum Anahtar Dağıtımı Altyapıları çok uzunca bir süredir teknolojik olarak hayatımızdadır ve Bankacılık, Savunma vb. sektörler için ürünleşme noktasına kadar gelmiştir. Kuantum Hesaplama açısından kullanılan en temel teorik altyapı dolanıklık olarak karşımıza çıkar. Dolanıklığın hesaplama açısından bize sağladığı fayda bahsedilen kuantum algoritmaların üretiminde önem arz etmektedir. Dolanıklığı ölçmenin çeşitli yöntemleri bulunmaktadır. Bunlardan en formel olanı Dolanıklık Ölçütleri ya da Dolanıklık Monotonları dediğimiz altyapıların kullanılmasıdır. Bu konularda açık bir konu olan Kuantum Sistem Durumlarının Sıralaması problemi özellikle çoklu dolanık sistemler için çözümlenmesi gereken önemli ve açık bir problemdir. Fisher Bilgisi, Bilgi Kuramı açısından birçok günümüz probleminin çözümlenmesinde bize uygun bir altyapı sağlamaktadır. Keşifsel Veri Analizi dediğimiz yöntemle, Büyük Veri, Veri Madenciliği, Makine Öğrenimi gibi konularda çözümler elde edilebilmektedir. Kuantum Fisher Bilgisi, faz hassasiyeti gerektiren durumlarda işe yarayan bir değer olmakla beraber kuantum bilgisayarlarının icadı ile bahsettiğimiz altyapının kuantum eşleniğini oluşturacaktır. Kuantum Fisher Bilgisi tek başına bir dolanıklık ölçütü değildir. Tez kapsamında Kuantum Fisher Bilgisi önerilen yeni bir optimizasyon yöntemi ile optimize edilmiş ve dolanıklık ölçütleri ile sistem durum sıralaması açısından ilişkileri incelenmiştir. Daha önce sistem durum sıralaması üzerine yapılan çalışmaların üzerine özgün ve oldukça ilginç sonuçlar bulunmuş ve bu sonuçlar tez kapsamında açıklanmıştır. Bulunan en ilginç sonuç Lokal Operasyon Klasik İletişim yöntemleri ile maksimize edilen Kuantum Fisher Bilgisi'nin iki kübit sistem durumları için özellikle Dolanıklığın Göreceli Entropisi ölçütü ile anlamlı bir sıralama ilişkisi içerisinde olmasıdır. Ayrıca diğer dolanıklık ölçütleri ile bulunmuş olan analiz çalışmaları da paylaşılmıştır. Çalışmamız kübit-kütrit sistem durumlarına da genişletilmiş ve elde edilen sıralama ilişkileri ve sınıflandırmaları paylaşılmıştır. Belli sistemler için Kuantum Fisher Bilgisi'nin belli uyum bozulması kanalları altındaki değişimleri de detaylı olarak incelenmiştir.Doctoral Thesis Programlama öğrenme performansına etki eden bilişsel faktörlerin belirlenmesi ve programlama eğitimi için bir model önerisi(2016) Seğmen, Eşref; Akgün, Bekir Tevfik; Akpınar, YavuzBu çalışma, bilgisayar programlama öğrenmeye etki eden bilişsel etmenler belirlenerek, bu etmenler temelinde bir programlama öğretim modeli geliştirmeyi amaçlamıştır. Çalışmada önce uzman ve deneyimsiz bilgisayar programcılarının problem çözme davranışları incelenmiş, sonra bilgisayar programlama sürecinde işe koşulan kavramsal ve işlemsel bilgiler literatür ışığında incelenmiş, bilgisayar programlama etkinliğinde altı bilişsel yapının işe koşulduğu gözlenmiştir. Söz konusu bilişsel yapılar şunlardır: 'Algoritmik Düşünme', 'Problem Çözme', 'Ardışık ve Döngüsel Düşünme', 'Örüntü Tanıma', 'Soyut Düşünme Soyutlama ve Genelleme', 'Mantıksal Çıkarım ve Akıl Yürütme'. Bu yapıları ölçümleyen programlamayla ilgili bir bilişsel hazır bulunuşluk testi, bu yapılar üzerine kurulu bir bilgisayar programlama öğretim, ölçme ve değerlendirme seti geliştirilmiştir. Bu çalışma sırasında üretilen öğretim araçları programlama öğrenmeye yeni başlayan üniversite öğrencileriyle sınanmıştır. Yapılan öğretim çalışması, laboratuvar ortamında, kod bloklarıyla programlamayı temele alan Blockly altyapısı üzerine kodlanarak üretilen araçlarla gerçekleştirilmiştir. Çalışma laboratuvar ortamında haftada dört saat olarak beş hafta sürmüş ve 44 öğrenci çalışmanın tümüne katılmıştır. Öğrenciler programlama etkinliğinde işe koşulan altı bilişsel yapıyla ilişkili olarak düzenlenmiş toplam 45 etkinliği geliştirilen düzenek içinde öğretmen yardımıyla tamamlamışlardır. Öğrencilerle yapılan çalışma öncesi ve sonrası öğrencilere programlamayla ilgili bilişsel hazır bulunuşluk testi ve programlamaya ilişkin öz yeterlilik ölçeği uygulanmıştır. Ayrıca öğrencilere programlama başarı testi deney sonrası uygulanmıştır. Çalışma sonunda programlamaya bilişsel hazır bulunuşluk testi ve programlamaya ilişkin öz yeterlilik ölçeği uygulamalarından öğrencilerin elde ettikleri puanlar istatistiksel olarak analiz edilmiştir. İlgili testlerin ayırt edicilik özelliklerine sahip olduğu gözlenmiştir. Hazır bulunuşluk testi alt boyutlarının birbirleriyle ilişkili olduğu gözlenmiştir. Ayrıca programlama başarı ön ve son testleri arasında son test lehine anlamlı fark tespit edilmiştir. Bununla birlikte, uygulanan bilişsel hazır bulunuşluk testi alt boyutlarındaki yetkinliklerin tümünün önerilen programlama öğretimi çalışmasıyla geliştirilebildiği gözlenmiştir. Yapılan kuramsal ve laboratuvar ortamındaki uygulamalı çalışmalardan ortaya çıkan sonuçlar tezin son bölümünde yorumlanmış ve tartışılmıştır.