Doktora Tezleri / Phd Degree Theses
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.14517/23
Browse
Browsing Doktora Tezleri / Phd Degree Theses by Department "Fen Bilimleri Enstitüsü / Mekatronik Mühendisliği Ana Bilim Dalı"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Doctoral Thesis Beyin Sinyali Tanima Kullanilarak Uyuşukluk Algilama Derin Sinir Aği (BSRDNN)(2024) Khalıdı, Hayder Osamah Dawood Al; Bilgen, SemihTek kanallı elektroensefalografi (EEG) verilerinden uyuşukluk tespiti için tek boyutlu evrişimli nöral ağ modeli (1D-CNN) ve yapay nöral ağ (ANN) temelli yeni bir derin öğrenme mimarisi olan BSRDNN (beyin sinyali tanıma derin nöral ağı) önerilmiştir. Yöntemin etkinliği, tek bir elektrot tarafından toplanan 80 saatten uzun süreli EEG verisi içeren MIT/BIH polisomnografik EEG veri kümesi (MIT/BIH-PED) kullanılarak gösterilmiştir. 16 denek için EEG sinyalleri BSRDNN tarafından uyanıklık, uyuşukluk ve uyku olarak sınıflandırılmıştır. BSRDNN iki yaklaşımla kullanılmıştır: Seçenek 1, derin öğrenme ile özellik çıkarma ve sınıflandırmadan oluşur; Seçenek 2'de özellik ve sınıflandırma, makine öğrenimi algoritmaları, naif Bayes (NB), k-en yakın komşular (KNN), rastgele orman (RF) ve stokastik gradyan inişi (SGD) ile gerçekleştirilir. Önerilen tekniğin performansını artırmak için birleştirilmiş denek doğrulaması uygulanmıştır. Simülasyonlar, aynı veri setine uygulanan en son tekniklerle karşılaştırıldığında doğruluk, geri çağırma, F1 puanı ve kesinlik açısından daha iyi performans gözlenmiştir: Seçenek 1'de %92,31 genel doğruluk ve Seçenek 2'de %94,8-100 doğruluk elde edilmiştir. Önerilen yeni BSRDNN modeli, aynı MIT/BIH-PED veri setini kullanan yayınlanmış araştırmalarda yer alan modellere göre açık bir üstünlük göstermektedir. Diğer modellere kıyasla daha az eğitilebilir parametre ve aritmetik işlemle belirlenmiş görevini gerçekleştirebildiği ve dolayısıyla daha hızlı eğitim ve test aşamalarıyla sonuçlandığı gösterilmiştir. Bu gelişmiş hız ile, daha hızlı uyuşukluk tespiti sağlanmış ve süreç için gereken genel süre azaltılmıştır.Doctoral Thesis Servo motor tahrikli aktif yatış kontrol sisteminin durum geribesleme ve bozucu kompanzasyonu kontrolü yöntemi ile üç tekerlekli bir elektrikli araç için geliştirilmesi(2022) Karamuk, Mustafa; Alankuş, Orhan BehiçÜç tekerlekli ve yan yatış özelliği olan elektrikli hafif araçlar, hava kirliliği, trafik ve elektrikli araç dönüşümü için ekonomik bir çözüm teşkil etmektedir. Aktif yatış kontrolü sağlayan sürücü destek sistemleri, viraj dönüşlerinde otomatik olarak yan yatış kontrolü sağlayarak sürücülerin motosiklet tecrübesi olmadan da bu araçları kullanmasına yardımcı olur. Aktif yatış sistemlerinde yatış sisteminin eyleyicisi çoğunlukla hidrolik sistemlerdir. Servo motor ve motor kontrol ünitesi kullanarak bir aktif yatış sistemi geliştirilmesi ve tasarım metodolojisi, servo motor eyleyici ve araç yanal dinamiği ile olan etkileşimi, servo motor ve motor kontrol sisteminin yatış sistemi kontrolüne olan katkıları literatürde incelenmemiştir. Bu nedenle, önerilen tezin amacı servo motor tahrikli ve doğrudan yatış sağlayan aktif yatış sisteminin sistematik olarak tasarımı, tasarım metodolojisi geliştirilmesi ve performans iyileştirmeleri yapılmasıdır. Bu hedef doğrultusunda, doğrudan yatış kontrolü (DTC) yöntemi kullanılarak 10 m/s araç hızına kadar çalışabilme önerilen kontrol yöntemleri ile gerçekleştirilmiştir. Yeni bir DTC kontrolcüsü olarak, servo motor eyleyici de dahil olarak iki konum kontrolöründen oluşan konum kontrol döngüsü, durum geri beslemesi ve durum geri beslemesi ile birleştirilen bozucu kompanzasyonu kontrolü gibi yöntemsel yenilikler önerilmiştir. Önerilen kontrol yöntemleri benzetimler ve 3-tekerlekli bir elektrikli araç üzerinde yapılan testlerle doğrulanmıştır. Bu kapsamda, tez sadece bir DTC kontrolcüsü tasarlamakla sınırlı değildir. Tez, DTC sistem tasarımının uygulamalı yönlerine özellikle odaklanmıştır.Doctoral Thesis Using of fuzzy PID control to improve vehicle stability for planar and full vehicle models(2017) Omar, Abdussalam Alı; Özkan, BaşarKararlılık kontrol sistemleri, araç dinamiğinde, araç yol tutuşu ve kararlılık performansının iyileştirilmesi için önemli bir rol oynar. Bu tezde, araç kararlılık kontrol sistemleri, düzlemsel araç modeli ve tam araç modeli kullanarak araştırılmıştır. Yüksek performanslı araç kararlılığı ve yol tutuşu elde etmek için tam bir araç dinamik kontrol sisteminin tasarlanması gerekmektedir. Bu tezde bu kontrol sisteminin yapısı, savrulma kontrol analizi ve kontrolör tasarımı için kullanılan referans modeli (2 serbestlik derecesi olan araç modeli), gerçek araç modeli ve kontrolör olarak üç parçadan oluşmaktadır. Bu çalışmada bir bulanık mantık PID kontrolör araç kararlılığını iyileştirmek için kullanılmış ve tasarlanmıştır. Çok sayıda simülasyon göstermektedir ki bu tezde kullanılan kontrol sistem yapıları başarılıdır ve araç yol tutuşu ve kararlılığını iyileştirmektedir. Kontrol sisteminin iyi çalıştığından emin olmak için dümenleme girişi olarak basamak ve şerit değişimi manevraları test edilmiştir.