Master Thesis / Master Tezleri
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.14517/2606
Browse
Browsing Master Thesis / Master Tezleri by Subject "Ability"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Özel okullarda öğretmenlere yönelik yetenek yönetimi uygulamaları ile iş doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi(2019) Gümüşeli, Ali İlker; Gümüşeli, Ali İlker; Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi / Educational Administration, Supervision Planning And EconomicsÖzel okullarda uygulanan yetenek yönetimi uygulamalarının öğretmenlerin iş doyumu ile olan ilişkisini belirlemek amacıyla yapılan bu tez çalışmasında, İstanbul iline bağlı özel okullarda çalışan toplam 177 öğretmene ölçek uygulama çalışması yapılmıştır. Bu araştırmada özel okullarda öğretmenlerin yetenek yönetimi uygulamaları ilişkin algıları ve bunun iş doyumu ile olan ilişkisi ele alınmıştır. Özel okullar öğretmen seçiminde oldukça özenli davranarak alanında uzman, deneyimli, etkin ve bilgi teknolojilerini en iyi şekilde kullanabilen kişileri seçmeye özen gösterirler. Farklı yeteneklere sahip öğretmenlerin seçilmesi, yeteneklerine göre yönetilmeleri, geliştirilmeleri ve bunun iş doyumu ile olan ilişkisi alan için önem taşımaktadır. İş doyumu, örgütlerin başarıyı yakalamasında, daha güçlü çalışan takımı oluşturmasında ve örgüte bağlılılarının artmasında yetenek yönetimine yardımcı olan bir etkendir. Bu iki boyutun birbiriyle yakından ilişkili olduğu düşünülmektedir. Çalışmada öncelikle yetenek yönetimi kavramı ele alınmış, tarihsel gelişimi, uygulama aşamaları ve eğitim örgütlerinde yetenek yönetimi kavramı incelenmiştir. Daha sonra iş doyumu kavramı incelenerek yetenek yönetimi açısından önemi belirtilmiştir. Özel okullardaki yetenek yönetimi uygulamalarının iş doyumu ile ilişkisini incelemek üzere ilişkisel tarama modeli uygulanmıştır. Örneklem olarak seçilen grubun benzer özellikler taşıyan (kuruluş yılı, akademik birimlerin benzerliği, öğrenci ve öğretmen sayısı ve profili vs) gibi etmenlerin ortak olduğu köklü geçmişe sahip özel okullardan seçilmesine özen gösterilmiştir. Bunun nedeni ise özellikle araştırmada kullanılan ölçeklerde yer alan sorulara benzer koşullarda çalışan kişiler tarafından yanıtlanmasının sağlanmasıdır. Ölçeklerin yapılması için özel olarak belirli bir bölüm öğretmenleri değil, farklı bölümlerde çalışan öğretmenlerden basit tesadüfi yöntemle belirlenen bir gruptan veri toplanması amaçlanmıştır. Çalışma gönüllülük esasına dayanarak yapılmıştır. Öğretmenlerin okullarındaki yetenek yönetimi uygulamalarına ilişkin algıları için betimsel istatistik analizleri (frekans, yüzde, ortalama, standart sapma) yapılmıştır. Yetenek yönetimine ilişkin algılarının cinsiyet değişkeni için bağımsız gruplar t-testi, diğer değişkenler için tek yönlü varyans analizi (anova) kullanılmış, verilen normal dağılım göstermediği durumlarda non-parametrik eşdeğerleri yapılmıştır. Öğretmenlerin iş doyumları görüşleri için betimsel istatistik analizleri yapılmıştır. Okullardaki yetenek uygulamalarının öğretmenlerin iş doyumunun yordayacısı olup olmadığına ilişkin yanıtı bulmak için verilerin analizinde basit doğrusal ve çoklu regresyon analizleri kullanılmıştır. Bu bağlamda ve yetenek yönetimi uygulamalarının iş doyumunun önemli yordayıcısı olduğu sonucuna varılmıştır. Anahtar Kelimeler: Yetenek yönetimi, özel okullar, iş doyumu Tarih: Mayıs, 2019