Okan Üniversitesi / Okan University
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/20.500.14517/1
Browse
Browsing Okan Üniversitesi / Okan University by Subject "20. century"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Igor Stravinsky'nin the Rake's Progress (Hovardanın Sonu) operasının incelenmesi(2021) Dalkılıç, Berk; Kürkçüoğlu, Seta; Müzik / Music20. yüzyılın en önemli bestecilerinden biri olan Igor Stravinsky, Rus Halk Müziği ezgileri içeren Ulusalcı eserleri ile başlayan müzik hayatını, Neo-Klasik yapıtlarla sürdürmüş ardından, çok uzun bir süre kayıtsız kaldığı on iki ton müziğine yönelmiştir. Bu çalışmada ele alınan 'The Rake's Progress - Hovardanın Sonu' Operası, bestecinin Neo-Klasik eserleri arasında yer almaktadır. Bu opera, bestecinin en uzun operalarından biri olup, bu çalışmanın ikinci bölümünde Igor Stravinsky'nin yaşamının ilk yarısında gelişen önemli müzik olayları ve opera dünyasında olan önemli gelişmelere yer verilmiş, 20. Yüzyıl müziği ve 12 ton müzik tekniği hakkında detaylı açıklamalarda bulunulmuştur. 20. Yüzyıl Opera Sanatını daha iyi anlamak adına dönemin operalarından örnekler sunulmuş, konularına yer verilmiştir. Üçüncü bölümde Hovardanın Sonu operasının bestecisi Igor Stravinsky'nin Hayatı ve Eserleri ele alınmış, bestecinin yaratı dönemlerine, ayrıca önemli eserlerine yer verilmiştir. Dördüncü bölümde operanın konusu, eserin bestelenme sürecine ve sahnelenme aşamasına yer verilmiştir. Beşinci bölümde ise eserin müzikal yapısı ele alınmış, seçilen bazı arialar vokal teknik ve yorum açısından ayrıntılı bir şekilde incelenmiştir. Çalışmanın sonucunun ortaya konmasının yanı sıra, ekler kısmında eserin İngilizce-Türkçe libretto çevirisi de sunulmuştur. Bu çalışmada, kaynak tarama yöntemi uygulanmış, ülkemizde sahnelenecek en son gösterimi pandemi sebebiyle ertelenen bu eser hakkında akademisyenlere, sanatçılar ve öğrencilere Türkçe kaynak sağlamak amaçlanmıştır.proficiency-in-art-theses.listelement.badge Pierre Boulez'in Domaines eseri üzerinden modern klarnet tekniklerine bakış ve icrasına yönelik öneriler(2022) Çakmaksoy, Özlem Kolat; Selen, Beray20. yy'da ortaya çıkan Dadaizm, Pointilizm, Sürrealizm, Popüler Sanat ve müzikte şekillenen Yeni Klasikçilik, 12 Ton Müziği, Total Serializm, Rastlamsallık, Somut Müzik, Minimalizm, Açık Form, Elektronik Müzik gibi belli başlı sanat akımlarının çokluğu göz önünde bulundurulduğunda, solo klarnet repertuarının önemli eserlerinden biri olan Domaines, yazıldığı çağın iç içe geçen akım ve stillerinin bir yansıması olarak özünde birçok düşünce, üslup ve çeşitlilik barındırmaktadır. Fransız besteci Boulez'in, entellektüel kişiliği ve birçok sanat dalından yakın arkadaş çevresi ile etkileşimi de bestelerini önemli ölçüde şekillendirmiştir. Besteci Domaines'de, edebiyat, tiyatro, plastik sanatlardan belli eserlerden ve müzikte ortaya çıkan Rastlamsallık, Moment Form, Mikrotonal Müzik gibi akımlardan beslenmiştir. Teknik düzeyde ise eser, değişken dinamikler ve modern teknikler içermektedir. Bestecinin icracıya seçenekler sunarak kontollü bir rastlamsallıkla kurduğu yapı, aynı zamanda sayfaya belli düzende yerleştirilmiş parçalardan oluşmaktadır. İcracıya düşen görev sadece nota, ritim ve renklerle bir cümle oluşturmak değil aynı zamanda sayfada sunulan parçaların izlenecek yollarını seçip, aralarındaki süreklilik ve duraklamaları da özenle ayarlamaktır. Bütün bu açılardan eser komplike ve üzerinde düşünülmesi gereken bir yapıdadır. Bu çalışmada, eserin yazıldığı çağın müziğini şekillendiren olaylar toplumsal gelişmeler ve sanat dünyasındaki genel durumla birlikte ele alınmış, Boulez'in etkilendiği akımlar açıklanmıştır. Bestecinin hayatı ve esin kaynakları üzerinde durulmuş ve eserin icrasına yardımcı olmak amacıyla içindeki modern teknikler ile ilgili gerekli bilgiler verilerek, performansına yönelik öneriler sunulmuştur.