Dündar, Selim

Loading...
Profile Picture
Name Variants
Dündar Selim
Selim Dündar
Selim DÜNDAR
Dundar Selim
Dündar, S.
Dündar, Selim
Dundar, Selim
Selim DUNDAR
Dundar S.
Selim, Dündar
S., Dündar
DUNDAR Selim
DÜNDAR Selim
Selim Dundar
Dundar, S.
Job Title
Doç.Dr.
Email Address
selim.dundar@okan.edu.tr
ORCID ID
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID
Scholarly Output

13

Articles

6

Citation Count

103

Supervised Theses

5

Scholarly Output Search Results

Now showing 1 - 10 of 13
  • Conference Object
    Citation Count: 0
    Modelling the Effects of E-Scooters in Urban Traffic Using Artificial Neural Networks
    (Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc., 2022) Dundar,S.; Dündar, Selim; Berktas,E.S.; Hoke,M.C.; İnşaat Mühendisliği / Civil Engineering
    E-scooters have become a popular transportation alternative, especially for short distances. Compared to motor vehicles, e-scooters are operated at lower speeds on urban highways, therefore; changing traffic flow characteristics and reducing road traffic safety. Within the scope of this study, the effects of different demand levels of e-scooters on Istanbul Bagdat Avenue traffic were examined and modeled using artificial neural networks. Trained artificial neural network can estimate the hourly traffic volume and average speed values with a R2 value of 0.9699 and 0.9853, respectively. The effects of e-scooters on traffic can also be examined for different traffic conditions with the trained network structure. © 2022 IEEE.
  • Article
    Citation Count: 3
    Modeling the Effects of Hydrated Lime Additives on Asphalt Mixtures by Fuzzy Logic and ANN
    (Turkish Chamber Civil Engineers, 2019) Dündar, Selim; Sitilbay, Betul Deger; Dundar, Selim; İnşaat Mühendisliği / Civil Engineering
    In this study, Marshall design test parameters of hot mix asphalt samples with various rates of Hydrated Lime (HL) content were modelled using Fuzzy Logic (FL) and Artificial Neural Networks (ANN). HL was used as an additive material in asphalt mixtures and it affects the properties of the mixture. The effect of this material varies depending on the rate of use and the asphalt content of the mixtures. With the Marshall Stability test, optimal Asphalt Content (AC) ratios in the mixtures were obtained. The effect of the HL additive, which was introduced precisely in the mixtures in a wide range, on the Marshall parameters and depending also on the asphalt content was investigated. For this purpose, 15 Marshall design sets were prepared by decreasing the ratio of the mineral filler in the mixture starting from 6.8% by weight, by 0.5% intervals, and replacing it with the same ratio of HL. In addition, 45 control samples were produced for soft-computation. Marshall test results showed that the use of HL additive with lower amounts in the mixtures yields better results compared to higher rates in terms of the material properties. The Marshall test results were used to develop the FL and ANN models. The models which were developed produced acceptable estimations of the mixture parameters.
  • Publication
    Citation Count: 0
    Mikromobilite – Ulaşıma Mucizevi Bir Çözüm Mü, Yoksa Bir Hayal Kırıklığı Mı?
    (2022) Dündar, Selim; Ecem ŞENTÜRK BERKTAŞ; IREM MERVE ULU; AGNE KARLİKANOVAİTE-BALIKÇI; Selim DÜNDAR; İnşaat Mühendisliği / Civil Engineering
    Mikromobilite sistemleri son yıllarda dünyanın pek çok bölgesinde olduğu gibi ülkemizde de oldukça popüler olmaya başlamıştır. Mikromobilite sistemlerinin popülerliğinin artmasının ana nedenleri, artan araç paylaşım sistemleri, özellikle son kilometre ya da son mil olarak tanımlanan kısa mesafelerde ekonomik bir alternatif olması, trafik sıkışıklıklarından en alt düzeyde etkilenmesi ve bu sistemlerin çevre dostu olduğu algıları bulunmaktadır. Ancak bu düşünce ya da algıların ne kadar gerçeği yansıttığı üzerinde dikkatlice durulması gereken bir konudur. Mikromobilite sistemleri, özellikle zevkli bir kullanıma sahip olduğundan büyük oranda gençler tarafından oldukça popüler olmaya başlamış ulaşım türleridir. Ancak, güvenliği düşük, trafik sıkışıklıklarına çözüm sunamayan ve kamuoyunda oluşan genel algının aksine çevreye olumsuz etkileri olan bir alternatiftir. Yine de motorlu taşıtların yerine son kilometre ulaşımında tamamlayıcı bir ulaşım türü olarak kullanıldığında önemli ve olumlu bir ulaşım alternatifi sunmaktadır. Buna karşın, mikromobilite sistemlerinin etkinliğini belirlemek için sosyal fayda/maliyet analizleri gibi kapsamlı çalışmalar gerçekleştirilmeli, gerekirse bu sistemlerin kullanımına ilişkin önemli yasal düzenlemeler gerçekleştirilmelidir.
  • Master Thesis
    Kocaeli ilindeki tramvay ve otobüslerin hizmet kalitelerinin karşılaştırılması
    (2020) Dündar, Selim; Dündar, Selim; İnşaat Mühendisliği / Civil Engineering
    Bu araştırma, Kocaeli ili İzmit ilçesinde şehir içi toplu ulaşımda kullanılan otobüs ve tramvaylara yönelik müşterilerin hizmet kalite algılarını karşılaştırmalı olarak incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma 2019 yılı Mayıs ayı içerisinde 313 otobüs kullanıcısı, 235 tramvay kullanıcısı olmak üzere 548 kişi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Katılımcılara International Bus Benchmarking Group (IBBG) tarafından geliştirilmiş olan otobüslerin hizmet kalitesini ölçmeye yönelik 19 sorudan oluşan anket uygulanmıştır. Tramvay kullanıcılarına da aynı anket uyarlanarak kullanılmıştır. Araştırmadan ulaşılan veriler bilgisayar ortamında SPSS 22.0 istatistik programı aracılığıyla analiz edilerek yorumlanmıştır. Öncelikle kullanılan ölçeklere ilişkin geçerlik ve güvenirlik analizleri yapılmıştır. Verilerinin değerlendirilmesinde yüzde, frekans, ortalama, standart sapma tanımlayıcı istatistiklerin yanında, otobüs ve tramvay kullanıcılarının hizmet kalite algılarının karşılaştırılmasında bağımsız gruplar t-testinden faydalanılmıştır. Araştırma sonucunda; yapılan geçerlik ve güvenirlik analizi sonuçlarına göre kullanılan ölçeklerin geçerli ve güvenilir ölçme aracı olduğu saptanmıştır. Araştırmada tramvay kullanıcılarının tüm önermelere ilişkin hizmet kalite algılarının otobüs kullanıcılara göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Diğer bir ifade ile kullanıcılara göre; şehir içi toplu ulaşımda tramvay, otobüslere göre daha kaliteli ulaşım sağlamaktadır. Anahtar Kelimeler: Toplu Ulaşım, Otobüs, Tramvay, Ulaşım Kalitesi
  • Article
    Citation Count: 0
    Investigating the Service Quality of Kocaeli Tram Service Using Artificial Neural Networks
    (Turkish Chamber Civil Engineers, 2022) Dundar, Selim; Dündar, Selim; İnşaat Mühendisliği / Civil Engineering
    Service quality is one of the main issues of today's world. Firms operating in the passenger transportation sector are also trying to improve the quality of the services they provide to their passengers. It is crucial to determine the passenger service quality perceptions and priorities to evaluate and improve the service in this context. In this study, Kocaeli tram user service quality perceptions have been evaluated by applying a survey consisting of 20 questions and user satisfaction levels from different service dimensions. Then, an artificial neural network model was developed using the demographic data of the users and their responses to the survey questions to mimic their service quality satisfaction. The artificial neural network model developed has been examined to understand the importance that tram users give to service quality. Using the developed "change of score" method, how the changes to be made in the tram system will affect the quality of service and, hence, how the opinions of different user groups will be affected can be examined in detail. The artificial neural network model prediction capability was compared with that of the multiple linear regression model, and found its superiority. Based on the developed Change of Score Method, the most frequent user attaches the highest importance to the service dimensions of the convenience to pay for the tram, getting his/her destination on time, and reducing environmental pollution.
  • Article
    Citation Count: 90
    Train re-scheduling with genetic algorithms and artificial neural networks for single-track railways
    (Pergamon-elsevier Science Ltd, 2013) Dündar, Selim; Sahin, Ismail; İnşaat Mühendisliği / Civil Engineering
    Train re-scheduling problems are popular among researchers who have interest in the railway planning and operations fields. Deviations from normal operation may cause inter-train conflicts which have to be detected and timely resolved. Except for very few applications, these tasks are usually performed by train dispatchers. Due to the complexity of re-scheduling problems, dispatchers utilize some simplifying rules to resolve conflicts and implement their decisions accordingly. From the system effectiveness and efficiency point of view, their decisions should be supported with appropriate tools because their immediate decisions may cause considerable train delays in future interferences. Such a decision support tool should be able to predict overall implications of the alternative solutions. Genetic algorithms (GAs) for conflict resolutions were developed and evaluated against the dispatchers' and the exact solutions. The comparison measures are the computation time and total (weighted) delay due to conflict resolutions. For benchmarking purposes, artificial neural networks (ANNs) were developed to mimic the decision behavior of train dispatchers so as to reproduce their conflict resolutions. The ANN was trained and tested with data extracted from conflict resolutions in actual train operations in Turkish State Railways. The GA developed was able to find the optimal solutions for small sized problems in short times, and to reduce total delay times by around half in comparison to the ANN (i.e., train dispatchers). (C) 2012 Elsevier Ltd. All rights reserved.
  • Master Thesis
    Kocaeli Tramvay Sistemi kullanıcı memnuniyetinin incelenmesi
    (2019) Dündar, Selim; Dündar, Selim; İnşaat Mühendisliği / Civil Engineering
    Bu araştırma Kocaeli tramvay sistemi kullanıcı memnuniyetini incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma 2019 yılı Mayıs ayı içerisinde Kocaeli'nde bulunan 15 yaş üzerinde 235 kişi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak International Bus Benchmarking Group (IBBG) tarafından otobüsler için geliştirilmiş olan 19 önermeden oluşan ölçek kullanılmıştır. Araştırmada ölçeğe ilişkin geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılmış ve geçerlik ve güvenirlik niteliği taşıdığı belirlenmiştir. Bilgisayar ortamında yapılan istatistiksel analizler sonucunda katılımcıların tramvay sisteminin ödeme şeklinin kolaylığından ve tramvayların belirtilen zamanlarda gelmesinden oldukça memnun oldukları, ancak tramvayların koltuklarının rahatlığı ve yeterince boş alan bulunması ile herhangi bir sorun olduğunda alternatif bir hat bulmanın çok kolay olmayacağı konularında sıkıntılarının olduğu ifade edilebilir. Katılımcıların cinsiyetlerine ve medeni durumlarına göre tramvay memnuniyet düzeylerinde farklılıkların olmadığı, yaşlarına, eğitim durumlarına ve gelir düzeylerine göre farklılıklar olduğu saptanmıştır. 41 yaş ve üzerinde olanlar, lisansüstü eğitim düzeyinde olanlar ve ayda 5001 TL'nin üzerinde gelire sahip katılımcıların memnuniyetlerinin daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Ayrıca katılımcıların tramvay kullanım sıklıklarına göre de memnuniyet düzeylerinde farklılıklar olduğu saptanmıştır. Tramvayı hergün veya haftada en az 3 kez kullananların memnuniyet düzeylerinin, tramvayı daha az kullananlara göre daha yüksek olduğu saptanmıştır. Anahtar Kelimeler: Tramvay, Toplu Taşıma, İstatistik Çözümleme, Kullanıcı Memnuniyeti.
  • Master Thesis
    Akşam zirve saatlerinde Boğaziçi Köprüsü Avrupa-Asya yönünde gerçekleşen trafik akım değişkenlerinin incelenmesi ve gişe sahası üzerine bir uygulama
    (2016) Dündar, Selim; Dündar, Selim; Yüksel, Ramazan; İnşaat Mühendisliği / Civil Engineering
    Günümüzde nüfusun artmasına bağlı olarak taşıt sayısında görülen artış, ulaştırma planlamasının doğru yapılmadığı yerlerde trafik tıkanıklıkları yaşanmasına neden olmaktadır. Trafik tıkanıklığı şehirlerde önemli bir sorun olarak ön plana çıkmakla beraber önemli maddi ve manevi kayıplara da yol açmaktadır. Ülkemizin en kalabalık şehri olan İstanbul'da iki yaka arasındaki yolculuk talebi, yaşanan trafik sorunlarının başlıca nedenlerindendir. Avrupa ve Anadolu Yakaları arasındaki geçişe hizmet eden Boğaziçi Köprüsü'nde uzun yıllardır sabah zirve saatlerinde (07:30-09:30) Anadolu'dan Avrupa yönüne doğru, akşam zirve saatlerinde (16:00-20:00) ise tam ters yönde trafik tıkanıklıkları yaşanmaktadır. Trafik sorunlarına uygun çözümler üretebilmek için, öncelikle sorunun ve bu sorunun kaynağının doğru bir biçimde saptanması, daha sonra da uygun bilimsel yöntemler kullanılarak çözüm önerileri geliştirilmesi gerekmektedir. Bu amaçla, bu çalışma kapsamında Boğaziçi Köprüsü'nün Avrupa-Anadolu yönünde akşam zirve saatlerinde gerçekleşen trafik durumu incelenmiştir. İncelenen kesimde Boğaziçi Köprüsü Avrupa-Anadolu yönünde 3+1 şerit olarak hizmet verirken köprü bitiminde ek şerit ile birleşerek 4 şerit olmaktadır. Ana yol 4 şerit olarak hizmet vermekteyken 6 şeride ve 40 m sonra da 8 şeride çıkarak, gişe sahası bölgesine gelmektedir. Gişeleri geçtikten 60 m sonra ana akım 6 şeride ve 100 m sonra da 4 şeride düşmektedir. Bu durum trafik akımında düzensizliklere neden olmaktadır. Bu yüzden özellikle ilgili kesimde gerçekleşen trafik akımı değişkenleri ile bu değişkenler arasındaki ilişkiler ortaya konularak bir mikro benzetim programı kullanılarak, gişe sahasının trafik tıkanıklığına etkisi detaylı olarak incelenmiştir. Elde edilen değişkenler, bunların arasındaki ilişkiler ve benzetim programı sonuçları ışığında, Boğaziçi Köprüsü Avrupa-Anadolu yönünde akşam zirve saatlerindeki trafik durumu ortaya konmuş ve trafik tıkanıklıklarını azaltmaya, trafik akımı değişkenlerini iyileştirmeye ve gişe sahasının olumsuz etkilerini azaltmaya yönelik bazı öneriler geliştirilmiştir.
  • Article
    Citation Count: 4
    Evaluation of Effects of Systemic Zoledronic Acid Application on Bone Maturation in the Consolidation Period in Distraction Osteogenesis
    (Lippincott Williams & Wilkins, 2021) Dündar, Selim; Gul, Mehmet; Dundar, Serkan; Ozcan, Erhan Cahit; Ozercan, Ibrahim Hanifi; Bozoglan, Alihan; Bingul, Muhammet Bahattin
    Distraction osteogenesis (DO) is a physiological process that generates new bone tissue formation, using progressively separated bone fragments. Recently, several techniques have been investigated to develop the maturation of the new bone tissue. Bisphosphonates was an effective material for the acceleration of bone formation in DO procedures. The purpose of this study was to evaluate the effects of the systemic zoledronic acid application at the beginning of the consolidation period on new bone genesis in a DO model of rat femurs. The rats were divided randomly into 3 groups, as follows: Control group (CNT group) (n = 10), zoledronic acid dosage-1 (n = 10), and dosage-2 (n = 10) groups (ZA-D-1 and ZA-D-2). No treatment was administered in controls, but DO was applied to the rat femurs. A single dose of 0.1 mg/kg and 0.2 mg/kg of zoledronic acid was administered systematically at the beginning of the consolidation period after the distraction in treatment groups, respectively. Histomorphometric analyses were performed on the original distracted bone area and the surrounding bone tissue. Osteoblasts, new bone formation, and fibrosis were scored. New bone formation in the ZA-D-1 and ZA-D-2 groups, when compared with the control group, was detected highly (P < 0.05). The numbers of osteoblasts in the ZA-D-1 and ZA-D-2 groups were higher when compared with the controls (P < 0.05). Fibrosis in the controls, when compared with the ZA-D-1 and ZA-D-2 groups, was found to be higher (P < 0.05). Zoledronic acid application is an effective method for bone maturation in consolidation period in DO.
  • Article
    Citation Count: 5
    Modelling the quality of bus services by using factor analysis on urban bus satisfaction survey data: Case of IETT
    (Pamukkale Univ, 2018) Dündar, Selim; Buran, Busra; Dundar, Selim; İnşaat Mühendisliği / Civil Engineering
    Service quality has been regarded as an important issue since the 1980s. The measurement of service quality is harder than the quality of the product, since it varies from person to person and produces no concrete output. A number of models have been developed in the literature to assess service quality. The transportation sector is one of the leading components of the service sector. Increasing the quality of public transport has a strong influence in the development of cities and decreasing the usage of private cars. The quality of bus services is defined in accordance with TS-EN 13816 Standard, which allows measurement of the quality of public transport. In Istanbul, service quality criteria for buses are determined and their performance is measured systematically. In this study, factor analysis was applied to evaluate the quality of the bus services using the results of the Satisfaction Surveys applied by IETT to 2177 users on the internet and a multiple linear regression model was developed. When the two emerging factors are examined, it is seen that users pay more importance to access to the service than the comfort. In addition, the results of user surveys were compared with the views of service providers, and a difference of only 1.733% was observed between the two groups' views.