Topçuoğlu, Ayşe Nur

Loading...
Profile Picture
Name Variants
A. N. TOPCUOGLU
A. N. Topcuoglu
A. Nur Topcuoglu
Topçuoğlu, Ayşe
Topçuoğlu, N.
Topçuoğlu, A.
Ayşe Nur TOPÇUOĞLU
Topcuoglu, A.
TOPCUOGLU Ayse Nur
Topcuoglu, Ayşe
Topcuoglu, Ayse
Topcuoglu Ayse Nur
Ayşe Nur, Topçuoğlu
Topçuoğlu, Ayşe Nur
A. Nur Topçuoğlu
Topçuoğlu Ayşe Nur
TOPÇUOĞLU Ayşe Nur
Ayse Nur Topcuoglu
Ayşe Nur Topçuoğlu
A. N. TOPÇUOĞLU
Ayşe N. Topçuoğlu
Topcuoglu, Nur
Ayse Nur TOPCUOGLU
Topcuoglu, N.
A. N. Topçuoğlu
Ayse N. Topcuoglu
Topçuoğlu, Nur
Topçuoğlu, Ayşenur
Job Title
Dr.Öğr.Üyesi
Email Address
aysenur.topcuoglu@okan.edu.tr
ORCID ID
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID
Scholarly Output

5

Articles

0

Citation Count

0

Supervised Theses

5

Scholarly Output Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Master Thesis
    Çin ekonomisinin gelişiminin incelenmesi ve Çin ekonomisinin Türk dış ticaretine başlıca etkileri
    (2014) Tosun, Tayfun Tuncay; Topçuoğlu, Ayşe Nur; Uluslararası Ticaret / International Trade
    Çin Halk Cumhuriyetinin sosyalist lideri Mao'nun 1976 yılında ölümünden sonra, Çin ekonomisinin yapısı değişime uğramıştır. Çin ekonomisini liberal sisteme uyumlaştırarak, küresel ekonomik sisteme dâhil olmuş ve ekonomik reformlar uygulayarak dışa açılmıştır. Bu gelişmelerin yanında Çin'in düşük maliyetli işgücüne sahip olması ve 2001 yılında DTÖ üyeliğine girmesi, artan doğrudan yabancı yatırımlar ve bu yatırımların ülkenin imalât yapısını değiştirmesi, Çin ekonomisinin gelişmesine ihracatının ise rekor düzeylere çıkmasına neden olmuştur. ÇHC son 30 yıldır sürdürdüğü istikrarlı ekonomik gelişim neticesinde dünyanın ikinci büyük ekonomisine sahip olmuştur. Küresel ekonomik sistemin dengelerini temelden etkileyen ÇHC aynı zamanda ekonomi büyüklüğü açısından küresel sistemde mevcut olan engelleri aşma noktasında ülkemiz açısından somut bir modeldir. Türkiye'nin ihracatını artırabilmesi için Çin'in izlediği yolu takip etmesi, uluslar arası pazarlarda Çin ile rekabet edecek stratejiler geliştirmesi ve gelişen BRICS ülkelerinden ithalatlarını azaltacak önlemler alması gerekmektedir. Bunun yanında, Türkiye bilim ve teknikte hızlı ilerlemeli, ucuz enerji teminine yönelik stratejiler geliştirmeli ve dış ticaretinde ithalata yönelik tedbirli olmalıdır.
  • Master Thesis
    Türkiye'de ihracata ilişkin vergi teşviklerinin otomotiv sektöründeki firmaların mali tablolarına etkileri
    (2019) Arıhan, Zafer; Topçuoğlu, Ayşenur; Uluslararası Ticaret / International Trade
    Bu tez çalışmasında ihracattaki vergi teşviklerinin mali tablolar üzerindeki etkileri incelenmiştir. Türkiye'de önce ithal ikamesine yönelik sanayileşme politikası uygulanmış, 1980 sonrası ihracata dayalı sanayileşme modeline geçilmiş ve bu değişiklik ile ihracat teşvikleri ağırlıklı olarak nakdi teşvikler şeklinde uygulanmıştır. Ancak küreselleşme ve uluslararası taahhütlerimiz nedeniyle, Türkiye'nin ihracat teşvik politikaları uluslararası taahhütlerimize uygun olarak düzenlenmiştir. Türkiye'de ihracata yönelik başlıca vergi teşvikleri esas itibariyle, Dâhilde İşleme Rejimi, Serbest Bölge uygulaması, İhracatta Katma Değer Vergisi istisnası, İhracatta Özel Tüketim Vergisi istisnası, İhracatta ve diğer döviz kazandırıcı işlemlerde Vergi, Resim, Harç istisnası, hal rüsumu istisnasıdır. İhracattaki vergi teşviklerinin firmaların mali tablosuna etkisi araştırılırken, tümden gelim ve tüme varım yöntemleri birlikte kullanılmıştır. Tümden gelim yöntemiyle ulaşılan sonuçlar, tüme varım yöntemiyle doğrulanarak temellendirilmiştir. İhracata yönelik vergi teşvikleri, vergilerin niteliğine göre firma mal maliyetlerini, giderlerini azaltmakla, bu azalış başka vergilerin artmasına neden olmaktadır. Katma Değer Vergisi gibi vergiler ise firma maliyet ve giderlerini etkilememekte (çok özel durumlar hariç) sadece ödeme zamanı ile iade/indirim zamanı farklılığı nedeniyle finansman avantajı yaratmaktadır. Serbest bölgelerdeki imalatçı firmalar ise hem maliyet ve giderlerinin azalması hem de serbest bölge kazançlarının gelir/ kurumlar vergilerine tabi olmamaları nedeniyle kar avantajı yakalamaktadır. İhracattaki işlemlerde Damga Vergisi ve Harç istisnası da hem gider azaltıcı hem de gelir veya kurumlar vergisini artırıcı etkisi bulunmaktadır. Keza Hal Rüsumunun etkisi de aynı yöndedir. Bu nedenlerle, ihracattaki vergi teşviklerinin şirketlerin düzenlediği ana vii finansal tablolarla ek finansal tablolarını etkilediği, mali analiz oranlarını değiştirdiği, hatta firma değerlerini etkilediği anlaşılmıştır.
  • Master Thesis
    E-ticareti kullanan tüketicilerin satın alma kararlarını etkileyen unsurlar : Okan Üniversitesi öğrencileri örnekleminde yapılan bir uygulama
    (2018) Özdemir, Mehmet Emin; Topçuoğlu, Ayşe Nur; Uluslararası Ticaret / International Trade
    Elektronik araçlar yardımıyla mal ve hizmetlerin reklam, satış ve dağıtım e-ticaret olarak tanımlanmaktadır. Kısaca e-ticaret elektronik ortamda gerçekleştirilen ticarettir. Elektronik ortamda gerçekleşen, ticari sonuçlara neden olan veya etkileyen faaliyetlerin tamamı da e-ticaret olarak değerlendirilebilir. e-ticaretin 7/24 hizmet vermesi ve birçok farklı bölgedeki kullanıcılara ulaşabilmesi nedeniyle ticaret sektöründe büyük öneme sahiptir. E-ticaret geleneksel ticarete göre çok daha dinamik bir teknolojik yapıya sahiptir ve maliyeti çok daha düşük olabilmektedir. Aynı zamanda teknolojik gelişmelerinde yararıyla çok daha büyük bir kitleye ulaşabilmektedir. Buna ek olarak müşterilerin özelliklerine daha kolay ulaşma imkanı vardır ve müşterilerin özelliklerine göre analizler yapılabilmektedir. E-ticaretin birçok alana etkisi vardır. iş hayatı, ekonomik ve sosyal yaşam, reklamcılık, alışveriş imkanları, yönetim gibi birçok alan sıralanabilir. Hızlı güvenilir ve aktif bir ticari rol oynamaktadır. Etki alanı düşünüldüğünde yasal düzenlemelerde akla gelmektedir. E-ticaretin düzenlenmesindeki uygulamalar arasında tüketicilerin korunması hakkındaki kanun ve mesafeli satış sözleşmeleri yer almaktadır. E-ticaretin etki alanı ve geniş bir ağ yapısı ile farklı ülkelere de kolay bir şekilde ulaşılabilmesi sonucu uluslararası süreçlerde oluşmaktadır. Bu araştırmada, dünyada ve Türkiye'de e-ticaret gelişmelerine yer verilecektir. Marka, imalatçıların veya satış yapanların ürünlerini ifade etmek, tanıtımını yapmak, rakiplerine oranla farklılaşmasına ve onlardan ayrılıp farklı değerler oluşturmasına yardımcı olan, firmaların belirledikleri isim, kavram, sözcük, tasarım, dizayn, resim ve bunların birleşiminden oluşur. Müşterinin satın alma algısına etki eden değerlerden biri olan marka, müşterinin ihtiyacı olan ürünün ya da hizmetin bütünüdür. Marka, tüketici ile firma arasında bir bağ oluşturmaktadır. Markanın müşterideki etkisi, tüketicinin aklında oluşturduğu pozitif farkındalık ile doğru orantılıdır. Marka güveni, tutumsal ve davranışsal müşteri sadakatini oluşturmakta ve markadan etkilenerek marka değerinin genel yapısına etki etmektedir. Elektronik ticaret dünyasında güven ifadesinin temelinde yer alan kontrol mekanizması teknolojik güvendir. E-ticaret ve markalaşma ticaret sektöründe büyük bir öneme sahiptir. Bu nedenle bu çalışmada, e-ticaret sektöründe tanınmış sitelerin ve firmaların; alıcıların satın alma üzerindeki etkisi araştırılmaktadır. Ek olarak memnuniyet, sadakat, kullanım kolaylığı, güven üzerindeki etkilerinin araştırılması hedeflenmektedir.
  • Master Thesis
    Uluslararası ticarette kullanılan teslim şekillerinin tarihsel değişimi ve Türkiye uygulamaları
    (2019) Çetin, Özge Canan; Topçuoğlu, Ayşe Nur; Uluslararası Ticaret / International Trade
    Bu çalışmada, uluslararası ticarette önemli bir yer tutan teslim şekillerinin tarihsel gelişimi incelenmiştir. Teslim şekillerinin ve Incoterms®'ün ayrı ayrı tanımları yapılmış, önemi belirtilmiş, teslim şekillerinin ortaya çıkışı kısaca anlatılmış, teslim şekillerinin günümüzde en yaygın kullanılan ve en çok kabul gören yorumu olan Incoterms®'ün yıllar içinde geçirdiği değişim incelenmiştir. Yıllara bağlı değişimin incelemesi başlıca, teslim şekillerinin nasıl gösterilmesi gerektiği, nasıl gruplandırılabileceği, uluslararası ticaretin satıcı ve alıcıları olan tarafların sorumlulukları, hangi taşıma şekilleri ile kullanılabilecekleri, risk ve masrafın satıcı ve alıcı arasında geçiş ve devrinin nerede gerçekleşeceği konularında yapılmıştır. Elde edilen sonuçlar yorumlanarak analiz edilmiştir. Teslim şekillerinin nakliye, sorumluluk, gümrük ve sigorta ile ilişkisindeki değişimler ise ayrı olarak incelenmiştir. Incoterms®'te yapılan tüm değişiklikler değişen ticari teamüllerin ve değişen ticari koşulların doğurduğu ihtiyaçların birer sonucu olarak ortaya çıkmıştır. Ticari terimler madde madde incelendiğinde yapılan çok fazla değişiklik olduğu görülse de yüzyıllardan beri kullanılmakta olan EXW, FOB, CIF gibi teslim şekillerinin ana hatlarının hep aynı kaldığı göze çarpmaktadır. Teslim şekillerine ilişkin Türkiye uygulamaları ise dış ticaret verileri aracılığı ile incelenmiş, uygulamadaki eksiklikler vurgulanarak çözüm önerileri sunulmuştur. Ülkemizdeki teslim şekillerinin kullanımları Incoterms® broşürleri ve gümrük mevzuatımız esas alınarak rakamlar bazında incelendiğinde, Incoterms® yayınları ile ve/veya mevzuatımız ile uyumlu olmayan kullanımların oranının oldukça yüksek olduğu ortaya çıkmıştır. Hatalı kullanımlar büyük ölçüde bu konudaki bilgi eksikliklerinden kaynaklanmaktadır. İthalat ve ihracatçılar ile sektör çalışanlarının çabası, Milletlerarası Ticaret Odası ve ticareti geliştirmeyi hedefleyen diğer kuruluşların desteği ile bilgi paylaşımının artırılması mümkündür. Anahtar Kelimeler: Teslim Şekilleri, Incoterms, Ticari Terimler
  • Master Thesis
    E-ticaretin gümrük boyutu, sorunlar ve çözüm önerileri
    (2018) Elmalı, Savaş; Topçuoğlu, Ayşe Nur; Uluslararası Ticaret / International Trade
    Günümüzde elektronik ticaret ile ilgili birçok çalışma bulunmaktadır. Konu pazarlama boyutuyla, vergi boyutuyla, teknik boyutuyla birçok kez ele alınmış olmasına rağmen, gümrük boyutuyla ilgili kapsamlı bir çalışmaya hala ihtiyaç olduğu gözlemlenmiştir. Elektronik ticaretin gümrük boyutu, diğer bir deyişle elektronik ticaret ile gümrüğün buluştuğu yer olan Hızlı Kargo Taşımacılığı konusu ile ilgili yakın zamanda Türk Gümrüklerinde devrim niteliğinde kabul edilen köklü değişiklikler hayata geçirilmiştir. Ticaretin basitleştirilmesine yönelik yapılan çalışmalar ve yenilikler, e-ticaretin Türkiye'de yaygınlaşmasına katkıda bulunmuştur. Bu değişiklikler Posta ve Hızlı Kargo Taşımacılığına yeni bir boyut kazandırmış, dış ticarete yönelik üretim yapan sanayicilerimizi ve KOBİ'lerimizi gelişmiş ülkelerle rekabet eder hale getirmiştir. Nihai tüketiciye sağladığı kolaylık ve avantajlar sayesinde gelişen teknolojiye kolay erişimin yolu açılmıştır. Yapılan değişikliklerin uluslarası ticaretimize olan etkileri bir hayli fazla olmakla birlikte, uygulamalardaki avantajlar ihracat aşamasında küçük ve orta ölçekli işletmeciler, ithalat aşamasında da bireysel satın alma tercihlerini yurt dışından yana kullanan nihai tüketicilerimiz tarafından yeterince bilinmemektedir. Ayrıca eksik veya kulaktan dolma bilgilerle yapılan uygulamalar, ciddi hatalara ve buna bağlı olarak çok ağır yasal yaptırımlara sebebiyet vermektedir. Bununla birlikte, elektronik ticaretin mevzuat boyutuyla da ilgili önemli eksiklikler ve uygulamada sıkıntılar vardır. Yapılan mevzuat düzenlemeleri işlemlerde bazı kolaylıkları hayata geçirirken, bazı hususlarda hala eksiklikler olduğunu göstermiştir. Aynı zamanda hızlı kargo taşımacılığına özel bir mevzuat düzenlemesi olmayışı, genel kargo taşımacılığı için düzenlenen kuralların hızlı kargonun etkinliğini azaltarak, olumsuz ve haksız cezai durumları meydana getirmiştir. Mevcut mevzuat düzenlemelerin yanısıra hala eksik olduğu gözlemlenen bir başka eksiklik ise kurumlar arasındaki iletişim eksiklikleridir. Gümrük sistemlerinde kronik hale gelmiş teknik sorunlar ve bunların sürece etkileri yapılan iyileştirmelerin faydalarını azaltmakta, ihracatçılarımızı küresel rekabet ortamında yeterince desteklememektedir. ETGB'nin hayatımıza getirdiği kolaylıklar sayesinde KOBİ'lerimiz daha kolay ve daha az maliyetle ürettikleri ürünleri dünya pazarına sunma fırsatı bulabilmişlerdir. Ancak ETGB bir taraftan kolaylık sağlarken, diğer taraftan ETGB'nin bizzat kendisi taşıma modlarıyla kısıtlandırılmıştır. Kısıtlama bununla da kalmamış, belirli gümrük kapılarıyla sınırlandırılarak, uygulama sahası daraltılmıştır. Devlet, bir yandan kolaylıklar sağlarken, diğer yandan sağladığı kolaylıkları sınırlandırarak, etkinliğini azaltmıştır. Toplumumuzu yakından ilgilendiren ve ülkemizi dünya çapında hak ettiği yere çıkaracak dış ticaretimize yönelik bu sorunların çözümlenmesi, eksikliklerin bir an evvel giderilmesi gereklidir. İşleyişi kolaylaştıracak ve hızlandıracak mevzuat düzenlemelerinin bir an evvel hayata geçirilmesi KOBİ'lerimizin elini güçlendirerek, ekonomimize ivme kazandıracak, dış ticaretimizi geliştirecektir. Anahtar Kelimeler: Uluslararası ticaret, elektronik ticaret, gümrük, hızlı kargo taşımacılığı. Tarih:……..2018