Kahriman, Ali
Loading...
Name Variants
Kahriman, A.
KAHRIMAN Ali
Ali, Kahriman
Kahriman Ali
A., Kahriman
Kahriman, Ali
Ali KAHRiMAN
Ali KAHRIMAN
KAHRiMAN Ali
Kahriman A.
Ali Kahriman
KAHRIMAN Ali
Ali, Kahriman
Kahriman Ali
A., Kahriman
Kahriman, Ali
Ali KAHRiMAN
Ali KAHRIMAN
KAHRiMAN Ali
Kahriman A.
Ali Kahriman
Job Title
Prof.Dr.
Email Address
ali.kahriman@okan.edu.tr
ORCID ID
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID
Scholarly Output
20
Articles
2
Citation Count
36
Supervised Theses
18
20 results
Scholarly Output Search Results
Now showing 1 - 10 of 20
Master Thesis Temel kazı patlatmalarından kaynaklı çevresel sorunlar, alınabilecek tedbirler ve patlatmada iş güvenliği uygulamaları(2015) Kahriman, Ali; Kahriman, Ali; Makine / MachineryÖzellikle son yıllarda şehirleşmenin artış göstermesi nedeniyle yerleşim birimlerinde konut, ulaşım ve altyapı ihtiyacı büyük önem kazanmıştır. Bu ihtiyacı karşılamaya yönelik yapılan metro, alt yapı ve konut inşaatlarında karşılaşılan kaya birimlerinin sert oluşu patlatmalı kazı icra edilmesini önemli bir gereksinim haline getirmiştir. Büyük şehirlerde yapılan önemli konut inşaat projelerinde büyük hafriyatların kaldırıldığı temel kazılar yapılmaktadır. Temel kazıları sırasında karşılaşılan kaya birimlerinin sert ve sağlam yapıda olmaları, klasik makineli kazıları yetersiz kılmakta ve dolayısıyla temel kazıları için patlatmalı kazı ihtiyacı ortaya çıkmaktadır. Temel kazı patlatmaları verimli, zaman ve maliyet açısından tasarrufludur. Fakat patlatma neticesinde bir takım çevresel etkiler de ortaya çıkmaktadır. Çalışmanın amacı; yerleşim birimlerindeki sert ve sağlam kaya birimlerinde yapılacak temel kazı patlatmalarından kaynaklanan çevresel etkilerin, alınan tedbirler ve uygun bir tasarımla minimum düzeye inebileceğini ortaya koymaktır. Kartal Lütfi Kırdar Eğitim ve Araştırma Hastanesi Yeniden Yapılandırma Projesi İnşaatı patlatmalı temel kazısı kapsamında uygun patlatma tasarımı önerilmiş ve sonra önerilen tasarım incelenmiştir. İncelemeler sonucunda yapılan atımlara ait titreşim ölçer cihazlar ile elde edilen sonuçların ulusal ve uluslararası hasar normları açısından da hasar yaratmadığı anlaşılmış ve neticede çevresel etkilerinin minimum düzeyde olduğu belirlenmiştir. Bu çalışma kapsamında yapılan patlatmaların neticesinden de anlaşılacağı üzere tasarımı iyi yapılan bir patlatmanın çevresel etkileri minimum düzeyde olmaktadır.Master Thesis Maya-Yılsan Kartal projesinde yapılan patlatmalı kazılardan kaynaklanan titreşimlerin değerlerinin ölçülmesi ve çevresel etkilerinin değerlendirilmesi(2015) Kahriman, Ali; Kahriman, Ali; Makine / MachineryÖzellikle 2000 yılından bu yana ülkemiz Türkiye Cumhuriyetinde ekonominin gelişmesi, teknolojinin ilerlemesi ve nüfusun artışı ile şehirleşme büyük ilerleme göstermiş ve bunun doğal sonucu olarak da inşaat sektörü bu ilerlemenin bayraktarlığını yapmaktadır. İnşaat sektörünün bu gelişimi ile büyük şehirlerde ve özellikle İstanbul ilinde şehircilik alanında muasır ülkeler seviyesinde gelişmeler görülmektedir. Gerek alt yapı sektöründe, gerek ulaşım sektöründe gerçekleşen bu gelişmeler toplum refahını arttırıcı yönde olumlu etkilere sebep olmaktadır. Toplu taşımacılıkta metro, tramvay ve metrobüs gibi çözümlerle nüfusu 14 milyon insanı aşan şehrimiz kronik bir hal almış olan trafik problemine çözüm aramaktadır. Bununla birlikte yeni açılan metro hatları ve inşa edilen asma köprüler çözüm yününde olumlu gelişmeler olarak kabul görmektedir. Günümüzde alış veriş ihtiyacı da önceki dönemlerin aksine küçük ölçekli bakkal, butik vb. işletmeler yerine Alışveriş Merkezleri (AVM) kurulmak sureti ile karşılanmaktadır. AVM'ler büyük şehirlerin vazgeçilmezleri olarak görülmekte ve her geçen gün yenileri açılmaktadır. 2015 yılı içinde inşa edilmesi öngörülen Maya- Yılsan Kartal Projesinde de yine 1 adet AVM ve rezidans konut inşa edilmesi öngörülmektedir. Söz konusu projenin yatay inşaat bölümünde öncelikle 30 m derinlikte temel kazısı yapılmasına ihtiyaç duyulduğu zemin etüdü sonucunda belirlenmiştir. Söz konusu bölgenin zemini kum taşı tabakalarda müteşekkil olup taş kırma aparatlı ekskavatörler marifetiyle zemin kazısının yapılmasının maliyet etkin olmadığı değerlendirilmiş patlatmalı kazı ile çalışmanın daha uygun olacağı öngörülmüştür. Ancak kazı alanının hemen yakınında D-100 karayolu ve iki adet çok katlı bina bulunması patlatma güvenliği ile ilgili soru işaretleri oluşturmuştur. Firma yetkilileri tarafından Patlayıcı Mühendisliği Derneği ile irtibata geçilerek icra edilecek patlatmaların meskûn mahal hasar limitinin üzerinde olup olmadığının tespiti için personel görevlendirilmesi ve hizmet alımı yapılması talep edilmiştir. Bu tez kapsamında söz konusu kazı alanında 23.03.2015-30.04.2015 tarihleri arasında gerçekleştirilen patlatmalı kazılar incelenmiş, patlamalar esnasında oluşan yer sarsıntıları değerlendirilerek çevrede yoğun olarak yer alan yapılara olan etkileri değerlendirilmiştir. Süreç esnasında 23 adet patlatmalı kazı faaliyeti takip edilmiş olup titreşim ölçer cihazlar ile patlatmadan kaynaklanan titreşim ve hava şoku değerleri kayıt altına alınmıştır. Gecikme başına kullanılan patlayıcı madde miktarlarına bağlı olarak oluşan ölçekli mesafe (SD) ile titreşim kayıtları ilişkilendirilerek çalışma yapılan bölgenin jeolojisine özgü olan arazi iletim katsayısı (K) ve jeolojik katsayına (β) ulaşılmıştır. Çalışmada, konuyla ilgili genel bilgiler araştırılarak geniş kapsamlı literatür taraması yapılmıştır. Delme patlatmanın önemi, patlatma ile parçalanma mekanizması ve patlatmadan kaynaklı çevresel sorunlar derlenerek 2. bölümde sunulmuştur. Bölüm 3'te kullanılan malzeme ve yöntemler açıklanmıştır. Çalışma yapılan bölge ile ilgili bilgiler, kazı bölgesi ve bölgede uygulanan patlatma modelleri hakkında bilgiler, titreşim ölçümleri ve değerlendirilmesi ile elde edilen verilere bağlı yapılan risk analizi ise Bölüm 4 te verilmiştir. Bölüm 5 te elde edilen sonuçlar tartışılmıştır.Master Thesis Türkiye ticari patlayıcı portföyü ve patlayıcı madde emniyet tedbirleri(2018) Kahriman, Ali; Kahriman, Ali; Makine / MachineryPatlayıcı Madde Mühendisleri tarafından icra edilecek faaliyete uygun patlayıcı maddenin seçilmesi, patlayıcı maddenin nakliyesi, patlayıcı maddelerinin uygun depolama alanlarında uygun depolama şartlarında depolanması ve patlayıcı madde ile ilgili iş güvenliği çok önemli olduğu bilinmektedir. Bu bakımdan Bölüm 2'de öncelikle patlayıcı maddenin tanımı yapılmış olup ve ardından kısaca patlayıcı madde tarihçesinden bahsedilmiştir. Müteakiben patlayıcı maddeler sınıflandırılarak gösterilmiş ve açıklanmıştır. Mühendislik uygulamalarında kullanılacak olan patlayıcının performans karakteri ve özellikleri bu bölümde detaylı olarak açıklanmıştır. Sırasıyla ticari patlayıcılar ve askeri patlayıcılar tek tek gösterilmiş ve hemen ardından elektriksiz ateşleme sistemleri, elektronik ateşleme sistemleri ve elektrikli ateşleme sistemleri çalışma esasları açıklanmıştır. Bu bölümde son olarak fitil sistemleri ve ateşleme kaynaklarından bahsedilmiştir. Günümüzde çok büyük önem kazanan delme ve patlatma hakkında genel bilgiler Bölüm 3'ün başlangıcında yer almaktadır. Günümüzde delme patlatma teknolojisi temel kullanım alanı madencilik sektörü olarak bilinmektedir. Fakat madencilik sektörü dışında özellikle askeri alanlarda, tarım ve ormancılık alanında, inşaat alanında yaygın olarak kullanılmaktadır. Delme patlatmanın genel ve özel kullanım alanları hakkında bilgiler bu bölümde geniş yer kaplamaktadır. Patlatma uygulamalarının detaylı olarak anlatılmasına müteakip patlatma kaynaklı çevresel sorunlardan bahsedilmiştir. Taş savrulması patlatma uygulamalarının en belirgin çevresel sorunudur. Taş savrulmasını kontrol edilebilmesi maksadı için alınması gereken önlemler açıklanmıştır. Ayrıca hava şoku, toz emisyonu ve yer sarsıntısı ve bunların meydana getirmiş olduğu etkileri azaltmak için neler yapılması gerektiği anlatılmıştır. Bölüm 4'ün başlarında delme ve patlatma faaliyeti öncesinde, esnasında ve sonrasında uyulması gereken emniyet tedbirleri belirtilmiştir. Patlayıcı maddelerin üretiminden kullanılmasına kadar olan süreçte patlayıcı maddelerin nakliyatı, patlayıcı maddelerin depolanması çok dikkat edilmesi gereken hususların başında yer almaktadır. Patlayıcın uygun patlayıcı depolarında uygun depolama koşullarında depolanması gerekmektedir.. Bölüm 5'te ise patlayıcı madde yangınları hakkında bilgiler yer almaktadır. Olası bir patlayıcı madde yangının önlenmesi için öncesinde alınması gereken tedbirler detaylı olarak anlatılmıştır. Ayrıca olası bir patlayıcı madde yangını durumunda uygulamamız gereken hareket tarzlarını çok iyi seviyede bilmek büyük felaketlerin önlemesini sağlayabilir. Bilindiği üzere patlayıcı maddeler bir yangın halinde meydana getirdikleri yangın tehlikeleri bakımından dört gruba ayrılmış ve bu gruplar 1,2,3 ve 4 rakamları ile sembolize edilmiştir. Söz konusu hususlar hakkında detaylı bilgiler bu bölümde açıklanmıştır. Yangın çeşitlerine göre hareket tarzı ve kullanılacak olan malzemeler herkes tarafından bilinmesi gereken hususların başında yer almaktadır. Bu bölümde patlayıcı madde yangını, alınması gereken tedbirler, uygulanması gereken hareket tarzları detaylı olarak anlatılmıştır. Bölüm 6'da ise ülkemizde patlayıcı madde üreten firmalar tarafından üretilen yemlemeye duyarlı patlayıcılar, kapsüle duyarlı patlayıcılar, elektrikli ateşleme elamanları ve elektriksiz ateşleme elemanları araştırılmıştır. Araştırma esnasında patlayıcılar detonasyon hızı, enerji, patlama ısısı, gaz hacmi, yoğunluk, suya dayanıklılık, duyarlılık, kullanım sahası ve grizu güvenliği özellikleri kıyaslanmıştır. Ateşleme elemanları ise gecikme aralığı, gecikme sayısı, şarj tabanı ve kullanım sahası özellikleri kıyaslanmıştır.Master Thesis Aynı jeolojik formasyon içerisinde farklı kaya birimlerinde yapılan patlatmalı kazılarda türetilen titreşim tahmin denklemlerinin karşılaştırılması(2019) Kahriman, Ali; Kahriman, Ali; Makine / Machineryİstanbul Pendik Kurtköy Mahallesinde Lens Yapı AŞ' nin projesi komple yaşam alanı olarak planlanmıştır. Çalışma sahası toplamda 31.900 m2 yüzey alanına sahiptir. Yapılacak temel kazısı 0 kotundan -22.5 kotuna ulaşacak biçimde projelendirilmiştir. Çalışma kapsamında gerçekleşmesi öngörülen kaya kazısı yaklaşık 600.000 m3 kaya kazısı yapılması ve bu hacmin yaklaşık 400.000 m3'lük kısmı patlatmalı kazı yöntemi ile yapılması planlanmıştır. Bu tez kapsamında icra edilen patlatmalı temel kazıları incelenmiş ve toplam 41 atımda 59 olay sonuçları titreşim ölçer cihazlarla kayıt edilmiş ve bu veriler ele alınarak çevrede yer alan yapılara olan etkileri değerlendirilmiştir. Çalışma kapsamında, patlatmalı temel kazıları esnasında oluşan titreşimler, titreşim ölçer cihazlar vasıtasıyla kayıt edilmiştir. Titreşim kayıtları ile birlikte; gecikme başına kullanılan patlayıcı miktarı, atım noktası ile titreşim ölçüm noktası arasında ki mesafeler GPS vasıtasıyla kayıt edilmiştir. Kayıt edilen verilerden ölçekli mesafe hesaplanarak titreşim verileri ilişkilendirilmiştir. Böylelikle sahaya ait titreşim yayılım eşitliği belirlenmiştir. Ayrıca, çalışma sahasına yakın bölgede, çalışma sahası ile benzer özelliklere sahip kaya birimlerinde patlatmalı kazı çalışmalarının mevcudiyeti araştırılmıştır. Yapılan araştırmalar sonucunda, Kahriman vd tarafından 2016 yılında, tez kapsamında çalışma yapılan sahanın yaklaşık 400 metre kuzeyinde yer alan saha da patlatmalı kazı çalışmalara ait titreşim ölçüm ve değerlendirme çalışmalarının yapıldığı; yapılan çalışmaların İstanbul Okan Üniversitesi uhdesinde raporlanarak matbulaştırıldığı bilgisine ulaşılmıştır. Hem inceleme kapsamındaki alandan elde verilen hem de Kahriman vd 2016 yılında yaptığı çalışmadan derlenen veriler; PPV-SD ilişkisini belirlemek, tüm Kurtköy formasyonuna ait K ve β arazi katsayılarını tespit etmek amacıyla regresyon analizine tabi tutulmuştur. Logaritmik olarak elde edilen veriler, doğrusal hale döndürülerek analize tabi tutulmuştur. Dolayısıyla kıyaslama yapılan 2 saha zemin/kaya yapısı olarak oldukça benzer özelliklere sahip olduğu anlaşılmıştır. Hesaplanan değerlerinin, ortalama tahmin eşitlikleri için; birebir aynı olmamakla birlikte, birbirine yakın rakamlar sunduğu anlaşılmıştır. Bu nedenle, her iki saha için toplanan veriler birleştirilerek inceleme alanlarının yer aldığı bölgeye ait titreşim tahmin eşitlikleri hesaplanmıştır.Master Thesis Dijital görüntü işleme tekniği ile patlatma verimlilik analizi(2018) Kahriman, Ali; Kahriman, Ali; Makine / MachineryMadencilik çalışmalarında, kazı metodu olarak delme ve patlatmanın kaçınılmaz olduğu durumlarda patlatma sonrası elde edilen yığının parçalanma derecesinin ve parça boyut dağılımının, kazı sonrası takip eden yükleme, nakliye, kırma, öğütme vb. diğer madencilik işlemlerinin performansında ve toplam maliyetler üzerinde %12 ile %40 arası oranda etkileri bulunmaktadır. Teknik ve ekonomik sebeplerden maden üretiminde delme ve patlatma çalışmalarında optimizasyon şarttır. Bu optimizasyon çalışmaları patlatma sonrası gözlemler, performans ve maliyet analizleri ile gerçekleştirilmektedir. Son yıllarda dijital görüntü işleme yöntemleri patlatma sonrası parça boyutunun tayininde oldukça başarılı bir şekilde uygulanmaya başlanmıştır. Dijital görüntü işleme yöntemi ile parça boyutu analizi, patlatma sonrası oluşan yığından veya bant konveyörden dijital olarak görüntü alınması, bu görüntünün uygun yazılımla analiz edilmesi ve sonucun parça boyut dağılımının alan hesabıyla sunulması ilkesine dayanmaktadır. Bu tez kapsamında İmagej dijital görüntü işleme yazılımı kullanılarak Limak Çimento'ya ait kalker açık ocak işletmesinde parça boyut dağılımı saptanarak, patlatma verimlilik analizi yapılmıştır.Master Thesis Muharebe sahasında kritik olarak belirlenmiş bina, köprü ve tesislerin askeri ve ticari patlayıcılarla tahrip edilmesinin değerlendirilmesi.(2015) Kahriman, Ali; Kahriman, Ali; Makine / MachineryMuharebe sahasında, taarruz eden tarafın muharebeyi başarıyla sonuçlandırabilmesi veya savunan tarafın savunduğu bölgedeki düşmanını bertaraf ederek karşı taarruza geçebilmesi için bazı teknik ve taktikler kullanılmaktadır. Bunlardan her iki tarafın en çok kullanıldığı teknikler, düşmanın hareket kabiliyetini engelleme, dost birliklerin hareket kabiliyetini arttırmadır. Muharebe sahasında karşılaşılan engellerin, köprülerin ve kritik bina ve tesislerin etrafından geçilemediği durumda, patlayıcı maddelerle tahrip edilerek ilerlemeye devam etme hal tarzı izlenir. Patlayıcı maddeler askeri alanının dışında, madencilik ve inşaat sektörlerinde de kullanılmaktadır. Patlatma, kazılması/delinmesi zor olan kayaların ve makine yardımı ile yıkılamayacak yapıların ve yapı elemanlarının patlayıcı maddenin ani gaz basıncı ve bu basınçla oluşan yüksek enerji ve şok dalgaları ile parçalanıp gevşetilmesi ile gerçekleşir. Bu tez çalışmasında, askeri harekât ortamında icra edilecek dost birliklerin hareket kabiliyetini arttırma ve düşmanın hareket kabiliyetini engellemede harekâtı görevlerinde, tahrip edilmesi planlanan hedeflerde kullanılacak patlayıcının cinsi, personelin taşıyabileceği ağırlıkta patlayıcı miktarı, patlatmada kullanılacak ateşleme sistemi, hazırlanması pratik ve etkinliği fazla olan askeri ve ticari patlayıcılar ile harekât alanında patlayıcı miktarının hesaplanmasında karşılaşılabilecek zorluklar incelenmiştir.Master Thesis Türkiyede'ki patlayıcı mevzuatının incelenmesi, eksiklerinin tespiti ve çözüm önerileri(2015) Kahriman, Ali; Kahriman, Ali; Makine / MachinerySon yıllarda dünyada, patlayıcı madde üretiminde ve kullanımında büyük teknolojik gelişmeler yaşanmaktadır. Bu gelişmelere paralel olarak ülkemizde de patlayıcı maddelerin sivil sektörde kullanımı ivmelenerek yaygınlaşmaktadır. Patlayıcı maddelerin üretimi, depolanması, taşınması ve kullanılması gibi alanlarda yasal düzenlemelerin incelenmesi büyük önem arz etmektedir. Çünkü bu gibi kritik alanlarda çalışan kişilerin icra ettikleri faaliyetler söz konusu düzenlemelere tabidir. Bu nedenle söz konusu kuralların çok iyi bir şekilde bilinmesi ve ilgili mevzuata hakim olunması gerekmektedir. Bu tez kapsamında ilk olarak patlayıcı kullanımı ve delme patlatma konularında geniş bir literatür araştırması yapılmıştır. Bunun ardından bu tezde kullanılan yasal tanımlar açıklanmış ve Türkiye'de kullanılmakta olan patlayıcı ile alakalı yasal mevzuat irdelenmiştir. Son bölümde ise yasal mevzuatımızın eksikleri ve çözüm önerileri yer almaktadır. Bu eksikler tespit edilirken konu ile alakalı uzman kişilerin görüşlerine başvurulmuştur. Tespit edilen eksikler gerekçeli olarak sıralanmıştır ve ardından bu eksiklerin giderilmesine yönelik çözüm önerileri sunulmuştur.Article Citation Count: 28A new damage criteria norm for blast-induced ground vibrations in Turkey(Springer Heidelberg, 2014) Karadogan, Abdulkadir; Kahriman, Ali; Kahriman, Ali; Ozer, Umit; Makine / MachineryEnvironmental problems such as vibration and air blast are often faced and discussed in mining, quarrying, civil construction, shaft tunnel, pipeline, and dam operations, where blasting is inevitable. It is necessary to establish national standards in order to minimize environmental problems induced by blasting and judicial matters in our country as it is in the USA, European Union (EU) countries, and other developed countries. This necessity and the obligation of Turkey, which has started the procedure of joining the EU, to accept EU criteria emphasize the importance of this study. In other words, the establishment of a particular national standard related with this subject is inevitable for Turkey. This will be possible only by studying and applying scientific methods and techniques by experts. This paper presents a new damage criterion norm for blast-induced ground vibrations in Turkey. In this study, first, numerous vibration records were taken in blasting operations performed at different sites and rock units. For these rock units, particle velocity predictions and frequency analysis were done. At the same time, structures in the neighborhoods of these blasts were also observed and investigated. Finally, a damage criterion norm based on risk analysis was established and proposed by using these collected data. In light of the norm to be obtained from the data that were collected in the research, it will lead the excavation work in our country to be performed in such way that they are more effective and will cause minimum environmental problems.Master Thesis 3.Boğaz Köprüsü ve Kuzey Marmara Otoyolu projesinde yapılan patlatmalı kazılardan kaynaklanan titreşimlerin ölçülmesi ve çevresel etkilerinin değerlendirilmesi(2015) Kahriman, Ali; Kahriman, Ali; Makine / MachineryMetropol şehirlerin gelişmesiyle birlikte artan nüfus ve bunun bir sonucu olan ulaşım ve trafik yoğunluğu çözülmeyi bekleyen öncelikli sorunların başında gelir. Otoyollar, köprüler, metro ağları bu sorunun en büyük çözümü olarak görülmektedir. Ana karaları birbirine bağlayarak insanların ulaşımını sağlayan en önemli sanat yapısı köprülerdir. İstanbul'un ulaşım ve trafik sorununa çözüm sağlamak için yeni bir köprü ve bu köprüye bağlanan bir otoyolun yapımına 2013 tarihinde başlanılmıştır.'3.BOĞAZ KÖPRÜSÜ VE KUZEY MARMARA OTOYOLU PROJESİ' İstanbul'un her iki yakasındaki trafik ve ulaşım sorununa çözüm sağlayacak bir mühendislik ve tasarım projesidir. 3.Boğaz Köprüsü ; 59 m genişliği ile üzerinden raylı sistem geçen Dünyanın en geniş asma köprüsü ünvanını almıştır. 3'ncü Boğaz Köprüsü; Avrupa yakasındaki Garipçe Köyü'nü Anadolu yakasındaki Poyraz Köy'e bağlamaktadır. Kuzey Marmara Otoyolu ise Odayeri-Paşaköy kesimini 3.Boğaz Köprüsü vasıtasıyla birbirine bağlamaktadır. Ayrıca bu otoyol içinde; Türkiye'nin ve Avrupa'nın en geniş 4 şeritli Riva ve Çamlık Tünelleri yer almaktadır. Bu tez kapsamında söz konusu projenin inşası esnasında gerçekleştirilen patlatmalı kazılar incelenmiş, patlamalar esnasında oluşan yer sarsıntıları değerlendirilerek çevredeki yer alan yerleşim birimleri ve yapılara olan etkileri değerlendirilmiştir. 3.Boğaz Köprüsü'nün ayak temelleri(şaftları),köprü halatlarının mesnet alacağı Ankraj Bloğu ;Riva Tüneli ve otoyol yarma kazılarında patlatmalı kazı yapılmıştır. bu süreçte 96 adet patlatma yapılmış ve farklı titreşim ölçer cihazlarla 288 adet titreşim kaydı elde edilmiştir. Gecikme başına kullanılan patlayıcı madde miktarlarına bağlı olarak oluşan ölçekli mesafe (SD) ile titreşim kayıtları ilişkilendirilerek çalışma yapılan bölgenin jeolojine özgü olan arazi iletim katsayısı (K) ve jeolojik katsayına (β) ulaşılmıştır. Çalışmada, konuyla ilgili genel bilgiler araştırılarak geniş kapsamlı literatür taraması yapılmıştır. Delme patlatmanın önemi, patlatma ile parçalanma mekanizması, basamak patlatmaları, şaft patlatmaları ve patlatmadan kaynaklı çevresel sorunlar derlenerek 2. bölümde sunulmuştur. Bölüm 3 te kullanılan malzeme ve yöntemler açıklanmıştır. Çalışma yapılan bölge ile ilgili bilgiler, 3.Boğaz Köprüsü ayak temelleri , ankraj bloğu, portal yapıları, yarma kazıları için uygulanan patlatma modelleri hakkında bilgiler, titreşim ölçümleri ve değerlendirilmesi ile elde edilen verilere bağlı yapılan risk analizi ise Bölüm 4 te verilmiştir. Bölüm 5' te elde edilen sonuçlar tartışılmıştır.Master Thesis Kapıkule sağlık ocağı'nın patlatma ile kontrollü yıkılması(2015) Kahriman, Ali; Kahriman, Ali; Makine / MachineryPatlayıcı ile kontrollü yapı yıkımı, hızlı uygulama, düşük maliyet, daha emniyetli olmasından ötürü diğer yıkım tekniklerine göre gün geçtikçe daha ilgi çekici hale gelmektedir. Ülkemizde kentsel dönüşüm kapsamında yıkılacak birçok eski veya hasar görmüş yapı olması, yeni yıkım tekniklerinin arayışına girilmesine sebep olmuştur. Patlayıcı ile kontrollü yapı yıkımı, avantajları hesaba katıldığında dikkate değer bir tekniktir. Bu çalışma kapsamında, patlayıcı kullanılarak yapı yıkımı incelenmiştir. Patlatma ile kontrollü yapı yıkımı hakkında detaylı literatür çalışması yapılmıştır. Tez kapsamında Edirne Kapıkule Sağlık Ocağı'nın patlayıcı kullanılarak ve makine ile yıkımı gerçekleştirilmiştir. Patlayıcı kullanılarak yıkım tasarımı yapılırken betonarme malzemenin mekanik özellikleri, planı ve konumu dikkate alınmıştır. İmkanların kısıtlı olmasından ötürü en uygun tasarım için çalışmalar yapılmıştır.