Tuncay, Ramazan Nejat

Loading...
Profile Picture
Name Variants
Tuncay, R.
R. Nejat Tuncay
Ramazan N. Tuncay
Ramazan Nejat TUNCAY
R. N. TUNCAY
Ramazan Nejat Tuncay
Tuncay Ramazan Nejat
Tuncay, N.
Tuncay, Nejat
R. N. Tuncay
Tuncay, Ramazan
Tuncay, Ramazan Nejat
TUNCAY Ramazan Nejat
Tuncay N.
Ramazan Nejat, Tuncay
Tuncay R.
Tuncay, R. Nejat
Nejat Tuncay,R.
Tuncay, Ramazan Nejat
Job Title
Prof.Dr.
Email Address
nejat.tuncay@okan.edu.tr
ORCID ID
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID
Scholarly Output

22

Articles

4

Citation Count

2

Supervised Theses

9

Scholarly Output Search Results

Now showing 1 - 10 of 22
  • Master Thesis
    Batarya yönetim sistemi tasarımı ve uygulaması
    (2019) Tosun, Gürkan; Tuncay, Ramazan Nejat; Enerji Sistemleri Mühendisliği / Energy Systems Engineering
    Teknolojinin gelişmesi ile birlikte her geçen gün ihtiyaç duyduğumuz elektronik cihazlara bir yenisi eklenmekte ve kullandığımız cihazların fonksiyonellikleri artmaktadır. Bunların başında ulaşım alanı en başta gelmektedir. Ulaşım ihtiyaçlarımızı karşılamak için artan içten yanmalı motorlu araçlar çevreye olumsuz yönde etkilemekte ve havaya zehirli gazlar salmaktadırlar. Günümüzde bu zehirli gazların zorlayıcı emisyon regülasyonlarından dolayı sıfır emisyona sahip elektrikli araçlara talebin arttığı aşikardır. Elektrikli araçların ihtiyaç duyduğu enerji depolama sistemlerindeki gelişmeler her geçen gün artmakta ve bu alanda yapılan yatırımlar ivme kazanmaktadır. Elektrikli araçlarda kullanılan enerji yoğunluğu yüksek bataryaların sürekli olarak kontrol altında tutulmaları gerekmektedir. Batarya paketinin içerisinde birden çok hücrenin bir araya getirilmesi ile birlikte istenilen gerilim seviyesi ve kapasitesi oluşturulmaktadır. Elektrikli araçların ihtiyaç duyduğu yüksek gerilim ve kapasitenin elde edilmesi için çok fazla sayıda hücre kullanılmaktadır. Her bir hücrenin kontrol altında tutulması için hücre gerilimi ve sıcaklığının ölçülmesi için batarya yönetim sistemine ihtiyacı vardır. Bataryanın enerji transferi sırasında hücre gerilimleri ve sıcaklıkları izlenerek batarya paketi güvenli tarafta kalması sağlanmaktadır. Elde edilen bilgiler doğrultusunda batarya paketinin anlık olarak aktarabileceği güç hesaplanmakta ve sistem tarafından talep edilen güç bu limitlerin altında kalması sağlanmaktadır. Batarya paketinin doluluk oranının hesaplanması ve sağlık durumunun belirlenmesi için farklı kontrol algoritmaları kullanılarak kullanıcı bilgilendirilmektedir. Sürekli olarak şarj ve deşarja maruz kalan batarya paketi zaman içerisinde kullanılabilir kapasitesini kaybetmektedir. Bu durumun sürekli olarak takip edilerek kullanıcının doğru bilgilendirilmesi batarya yönetim sisteminin kritik fonksiyonlarından biridir. Ayrıca birden çok hücrenin kimyasal tepkimeden dolayı birbirleri arasında gerilim farklılıkları oluşmaktadır. Bu düzensizliğin giderilmesi için batarya yönetim sistemi her bir hücreyi eşit seviyeye getirebilecek fonksiyonelliğe sahip olmalıdır. Aktif ve pasif dengeleme özelliğine sahip batarya yönetim sistemleri batarya paketinin verimliliğini arttırmak için kritik öneme sahiptir. Tez kapsamında, batarya yönetim sistemi için yukarıdaki gereksinimler yerine getirilmiş ve bir elektrikli bisiklet batarya paketine uygulanmıştır. İlk olarak hücrenin modellenmesi ve simülasyonu yapılmış, daha sonra batarya paketinin şarj ve deşarj performansları hesaplanmıştır. Simulink State-Flow blokları kullanılarak hücre dengeleme tekniği elde edilmiştir. Her bir hücrenin gerilimi izlenerek hücrenin paralel denge direncini kontrol eden MOSFET'lerin kontrol sinyalleri oluşturulmuştur. Bu model farklı şarj akımları için test edilmiştir. Deneysel çalışma, bir batarya yönetimi (BYS) sisteminin tasarım ve testinden oluşmaktadır. Master-slave batarya yönetim sistemi seçilerek detaylı tasarım çalışmaları yapılmıştır. 42 Volt batarya paketi, 10 seri bağlı Samsung ICR18650-25R silindirik hücre kullanılarak oluşturulmuştur. Son olarak, elektrikli bisiklet batarya yönetim sisteminin tasarlandığı, kontrol ve koruma algoritmalarının geliştirilerek entegrasyonunun yapıldığı belirtilmiştir. Deneysel sonuçlar, prototip sistemin fonksiyonel olarak batarya paketini kontrol etmek ve korumak için yeterli şekilde çalıştığını göstermektedir.
  • Conference Object
    Citation Count: 0
    Design and Analysis of 240 Watt SEPIC Converter for LED Applications
    (Ieee, 2019) Hayirli, I. Halil; Kelleci, Burak; Kivanc, O. Cihan; Ozturk, S. Baris; Tuncay, R. Nejat; Citci, M. Oguz; Enerji Sistemleri Mühendisliği / Energy Systems Engineering
    A 240 Watt output power SEPIC converter with an output voltage of 24 V is proposed to be used in automotive and railway LED applications. The input voltage of the converter varies between 16 V and 36 V. The stability of the converter is guaranteed by moving one of the dominant pole to lower frequency and canceling the other pole with a zero. The phase margin is higher than 560 across all input voltage values. The transients of the switch is damped using a passive snubber circuit. Electromagnetic analyses are performed using Ansys SiWave (TM) to determine voltage drop, current distribution, near and far field and resonance behavior of SEPIC converter. Measurement results indicate that the SEPIC converter is stable under various operating conditions.
  • Master Thesis
    Konvansiyonel araçlar ile elektrikli araçlar arasındaki çalışma esasları ve toplam maliyeti farklarının analizi
    (2022) Karşanbaş, Burak Samet; Tuncay, Ramazan Nejat; Enerji Sistemleri Mühendisliği / Energy Systems Engineering
    Bununla birlikte, nesil, diğer herhangi bir seçmeli alanda, özellikle de otomobillerin yakıt türlerinde benzersizdir. Geleneksel otomobiller olan mazot ve benzin artık kullanıcılar için en iyi seçenek değil, aynı zamanda piyasada bulunan bir aracı seçmek ve elektrik hiç olmadığı kadar önemli bir seçenek. Birçok araç sahibinin elektrikli araç kullanmaya başlamasının nedeni nedir? Çevre dostu sürüş makinesini belirlemek için çevreci tutum ana nedendir, ancak sürdürülebilir sürüşün ne kadar maliyetli olduğu başka bir sorudur. Elektrikli araçlar benzin tüketmez veya egzoz borusu karbon emisyonu üretmez. Ortak tüketicinin ulaşabileceği çevresel olarak sürdürülebilir bir sürüş deneyimi vaadini gerçekten tutar. Ancak soru şu: 'Elektrikli araçlar, çevresel etkiler açısından gerçekten çevresel bir avantaj sağlıyor mu? Eğer öyleyse, hangi fiyata? Bu tez, maliyet ve performans özelliklerini ele alarak, geleneksel ve elektrikli araçlar arasındaki farklar için genel raporu ve analizleri kapsar.
  • Master Thesis
    Yenilenebilir enerjilere dayalı dağıtılan hibrit sistemin entegrasyonu ile Kerkük'te kırsal bir dağıtım şebekesinin performansının artırılması
    (2023) Ahmed, Hashım Kasım Ahmed; Tuncay, Ramazan Nejat; Alkhafajı, Mohammed Husham; Enerji Sistemleri Mühendisliği / Energy Systems Engineering
    Bu araştırma, Kerkük / Irak şehrinin güneybatısındaki uzak bir kırsal alanda yer alan, düşük performans gösteren geleneksel bir ağın vaka incelemesini sunmaktadır. 11 kV gerilimli 93 bara radyal dağıtım sistemi olup, sistemdeki en uzak bara kaynaktan 27 km uzaklıktadır. Sonuç olarak, bu bölgedeki tüketiciler, hattaki yüksek güç kayıplarının yanı sıra, güç kaynağında ciddi voltaj düşüşleri ve sık kesintilerden muzdariptir. Dağıtım sistemlerini geliştirmek için dağıtılmış üretim (DG) ve şönt kapasitörlerin (SC) önemi göz önüne alındığında, bu araştırma, çalışma alanındaki mevcut kaynaklardan yararlanmak ve yenilenebilir enerjilere dayalı hibrit bir dağıtılmış üretim sistemi oluşturmak için çalışır. Kırsal alana elektrik sağlamak ve güç sisteminin performansını artırmak için güneş enerjisi, hidroelektrik, piller ve kapasitörlerden oluşur. Ayrıca, güç akışını analiz etmek için OpenDSS COM sunucu yazılımı aracılığıyla MATLAB ile arayüzlenen OpenDSS kullanılırken, AutoAdd algoritması dağıtılmış jeneratörlerin (DG'ler) ve şönt kapasitörlerin (SC'ler) optimum entegrasyonunu bulmak için kullanılır. Sistem üç farklı durumda simüle edilir: iki senaryoya göre en yüksek ortalama yük, en düşük ortalama yük ve en yüksek ortalama yükün %60'ı: bağımsız mod ve bağlı mod. Her durumda, optimizasyon sonuçları, önerilen tekniklerin etkinliğini gösterir ve tüm baralarda voltaj profilini standart sınırlar içinde olacak şekilde iyileştirir (0,95 ≤ Vi ≤1,05) ve toplam güç kayıplarını önemli ölçüde azaltır. En yüksek ortalama yükte güç kaybındaki azalma yüzdesi, ada modunda ve bağlı modda sırasıyla %97 ve %96'dır. Ayrıca sistemin bağımsız moddaki performansı, voltaj seviyesi ve kayıp azaltma açısından bağlı moddaki performansından daha iyidir. Anahtar Kelimeler: Yenilenebilir PV/Mini-Hidro/ batarya Sistemi; Dağıtılmış Nesil; Şönt Kapasitör; optimizasyon; OpenDSS ve AutoAdd Yazılımı; şebekeye bağlı veya Tek başına.
  • Article
    Citation Count: 1
    An integrated approach for the development of an electric vehicle powertrain: design, analysis, and implementation
    (Tubitak Scientific & Technological Research Council Turkey, 2018) Ustun, Ozgur; Tuncay, Ramazan Nejat; Mokukcu, Mert Safa; Kivanc, Omer Cihan; Tosun, Gurkan; Gokce, Can; Cakan, Murat; Enerji Sistemleri Mühendisliği / Energy Systems Engineering; Otomotiv Mühendisliği / Automotive Engineering
    Electric motor and power electronic systems are essential elements for the performance and efficiency of electric vehicles (EVs) and hybrid electric vehicles. The inadequacy of the range due to battery limitations is compensated by powertrain solutions and innovative control algorithms. Future targets of electric powertrains are mostly based on weight, space, and efficiency issues. Highly efficient low-volume and lightweight propulsion systems increase the performance of EVs and also enhance their importance as an alternative to internal combustion engine vehicles. In this paper, a detailed propulsion system design study is presented by considering all of the important constraints of the electric powertrain. The design criteria and output, which are opposites of each other, are submitted in terms of their advantages and disadvantages. The tests of all constraints are conducted as a whole and discretely and then the effects of electrical machine and power electronics circuits are presented.
  • Conference Object
    Citation Count: 0
    Evaluation of Developments in Vehicle Active Suspension Actuators and Control Systems Based on Patent Information Analysis Approach
    (Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc., 2019) Dogueri,A.K.; Nejat Tuncay,R.; Ustun,O.; Enerji Sistemleri Mühendisliği / Energy Systems Engineering
    Patent information is the term given to the technical and legal information that can be found in patent documents. Using patent information can help make informed decisions when choosing strategies for researching or developing new products. Patent information can be used to find out what already exists and build on it, find technology and market trends as early as possible, and avoid infringing patent rights of competitors. In this paper, the developments in actuators and control systems used in vehicle active suspensions are investigated based on the statistics obtained from the Cooperative Patent Classification (CPC) scheme. This patent information-based study can be repeated for any technology or product. © 2019 Chamber of Turkish Electrical Engineers.
  • Article
    Citation Count: 8
    Sensorless Control of Brushless DC Motor Based on Wavelet Theory
    (Taylor & Francis inc, 2009) Yilmaz, Murat; Tuncay, R. Nejat; Ustun, Ozgur; Krein, T. Philip; Enerji Sistemleri Mühendisliği / Energy Systems Engineering
    This article seeks to develop a sensorless drive technique for brushless machines based on wavelet theory that provides the advantages of separating low-frequency and commutation effects. The approach adopts two methods of position prediction. The first method employs self-inductance variation, as established with finite element analysis. The second is based on induced voltage and zero-crossing point estimation. The problem of starting is resolved by sensing inductance for the first method and by providing a look-up table for each direction of rotation for the second method. Both proportional-integral-derivative and fuzzy control algorithms are developed, and simulated current and speed-controlled performance predictions are obtained. Daubechies discrete wavelet analyses of experimental and simulated waveforms are obtained, with emphasis on commutation intervals. An algorithm is developed to predict commutation instants from wavelet results. The simulation model and its wavelet analysis match the experiments.
  • Master Thesis
    A dynamic on-grid solar power systemusing a bi-directional counter meter
    (2021) Opeloyeru, Mukthar Bıdemı; Tuncay, R. Nejat; Enerji Sistemleri Mühendisliği / Energy Systems Engineering
    Recent advancement in technology has led to a remarkable increase in solar cell efficiency while causing a reduction in the expenses of PV systems and the adoption of a PV system as a reliable source of energy globally. To further reduce the entry barrier of PV systems, most governments have introduced several incentives including a Net-metering tariff which uses a bi-directional meter for grid-connected PV systems. This research work focuses on the design and simulation of a 2kW grid-connected system with an integrated bi-directional metering unit. The system also involved the integration of a bidirectional Vehicle to Grid (V2G) and Grid to Vehicle (G2V) Electric vehicle charging features. The design, modelling, simulation and analysis of the developed system was done using the Simulink interface of the MATLAB suite. The system essentially consisted of a 'Perturb and Observe' MPPT system, a phase-locked loop (PLL), an LCL filter and a Mosfet based single phase inverter system. The simulation result obtained from running the model at different levels of irradiance and the response of integrated bidirectional meter indicated a functional system capable of metering energy in both modes. Keywords: Bi-directional Meter, Grid Connected PV system, LCL filter, PID Controller, MPPT, P&O Algorithm., MATLAB/SIMULINK, Vehicle to Grid (V2G), Grid to Vehicle (G2V)
  • Conference Object
    Citation Count: 0
    Development of a Hybrid Energy Storage System for a Forklift Vehicle
    (Ieee, 2024) Saeed, Buraq Mohammed; Yilmaz, Cem Hakan; Kivanc, Omer Cihan; Tuncay, Ramazan Nejat; Enerji Sistemleri Mühendisliği / Energy Systems Engineering
    This paper presents a prototype hybrid energy storage system with a Li-ion battery and a supercapacitor. Lithium-ion and supercapacitor sizing has been performed by testing the vehicle under different operating conditions (flat road take-off, flat road take-off with load, hill descent without load, hill ascent with load, and hill descent with load) to obtain the torque and power values required by the system. The longitudinal dynamics of the vehicle are analyzed, and the maximum power requirement is determined. Sizing equations have been used to find the ideal number of battery cells in addition to supercapacitors by considering the maximum operating currents. An interleaved buck/boost DC-DC converter is designed to charge and discharge the supercapacitor. Besides, the developed system is tested with different routes and speeds. Additionally, the results show that the hybrid system, especially the presence of a supercapacitor, leads to the reduction of the load on the battery and the increase in its lifetime.
  • Article
    Citation Count: 0
    Improving the Performance of a Realistic Distribution Network in Kirkuk by Integrating a Distributed Hybrid System
    (int Journal Renewable Energy Research, 2023) Ahmed, Hashim K.; Tuncay, R. Nejat; Alkhafaji, Mohammed H.; Enerji Sistemleri Mühendisliği / Energy Systems Engineering
    study determines the causes and possible solutions to an actual problem suffers due to the distribution network of Al-Shajara village, a rural feeder in Kirkuk, north of Iraq. It is a radial distribution system with an approximate length of 27 km and is distributed with a system voltage of 11 kV. Consequently, the consumers fed through this feeder are getting excessive voltage drops together with line losses and frequent outages in the power supply. The research works to build a hybrid system of Distributed Generation (DG) based on renewable energies available in the study area are solar energy, hydropower and batteries to cover the energy demand and improve system performance. Moreover, Open Distribution System Simulator (OpenDSS) software connected to MATLAB via an OpenDSS COM server is used to analyze the power flow in the distribution system, while AotoAdd optimization technology is also used to determine the optimal location for the integration of Distributed Generators (DGs) and Shunt Capacitors (SCs). The simulations of the proposed system have been carried out under three different loads according to two scenarios which are the connected mode and the island mode. The results demonstrated the effectiveness of the proposed techniques as well as improved the voltage profile to be within the standard limits in all buses, greater than 0.95 pu and less than 1.05 pu. Furthermore, the percentage reduction of power losses has reached 97% at full load. Additionally, the results proved that the island mode is superior to the connected mode.