Özbil, Bülent
Loading...
Name Variants
ÖZBIL Bülent
Ozbil Bulent
Ozbil, B.
B., Özbil
Bülent Özbil
Bulent Ozbil
Özbil Bülent
Bülent, Özbil
Özbil, Bülent
Bulent OZBiL
OZBiL Bulent
Özbil, B.
Ozbil, Bulent
Bülent ÖZBIL
Ozbil Bulent
Ozbil, B.
B., Özbil
Bülent Özbil
Bulent Ozbil
Özbil Bülent
Bülent, Özbil
Özbil, Bülent
Bulent OZBiL
OZBiL Bulent
Özbil, B.
Ozbil, Bulent
Bülent ÖZBIL
Job Title
Dr.Öğr.Üyesi
Email Address
bulent.ozbil@okan.edu.tr
ORCID ID
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID
Scholarly Output
1
Articles
0
Citation Count
0
Supervised Theses
1
1 results
Scholarly Output Search Results
Now showing 1 - 1 of 1
Master Thesis Türkiye'de uygulanan yapı denetim sisteminin sorunları ile ilgili yaklaşımlar(2022) Özbil, Bülent; Özbil, Bülent; Mimarlık / ArchitectureTürkiye Cumhuriyeti toprakları, yeryüzünün en aktif deprem kuşaklarından biri içerisinde bulunmaktadır. Bununla beraber Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisinde yaşayan halkın büyük bir bölümü bu deprem kuşaklarında hayatını sürdürmektedirler. Geçmişte yaşanılan depremlerin getirdiği can ve mal kayıpları, yapılaşma sürecinde devletin sıkı bir yönetim uygulamasını gerektirmiştir. Özellikle 1999 Adapazarı-Gölcük depremi sonrasında yaşanan can ve mal kayıplarının bir daha yaşanmaması için 2001 yılında Yapı Denetim Yasası çıkarılmış ve hayata geçirilmiştir. Bu çalışmada; Türkiye'de uygulanan yapı denetim sistemi ile dünyanın gelişmiş ülkelerinde uygulanan yapı denetim sistemi karşılaştırılmış ve sistemler incelenmiştir. Bu amaçla, önce Yapı denetimi faaliyetlerini düzenlemek için 2001 yılında uygulanmaya başlanan 4708 sayılı Yapı Denetimi Kanunu ve bu sistemin işleyişi incelenerek aksayan yönleri tartışılmıştır. Bu kanunda ve uygulamasında bulunan kusurlar ve eksiklikler değerlendirilmiş ve düzeltilmesi amacıyla bazı öneriler yapılmıştır. Bu araştırmanın sonunda, hem yasadaki bazı hususların pratikte aksamalara neden olduğu hem de Yapı denetimi görevinde rol alan tüm kişi ve kurumların görevlerini yerine getirmediği anlaşılmıştır. Bu kişi ve kurumların üzerine düşen görevleri doğru bir şekilde yapması için meslek içi eğitim verilmesi gerektiği vurgulanmış ve bununla beraber sistemde oluşan sorunları çözüme ulaştırmaları amacıyla bilgilendirme yapılmıştır. 1999 yılında yaşanan deprem sonrası Türkiye büyük bir kayıp vermiştir. Can ve mal kaybının çok fazla olduğu bu deprem ile beraber yapılaşmanın bir denetim ile yapılması mecburi bir hal almıştır. Yeni bir yasa beraberinde yapı denetim sisteminde görevli kişi ve kurumların işlevlerinde köklü bir değişikliğe gidilmiştir. Yapı denetim hizmetinin yerine getirilmesi amacıyla tüzel kişiliğe sahip yapı denetim kuruluşları oluşturulmuştur. Yapı denetim kuruluşlarının prosedürleri oldukça sıkı faktörlerden oluşmaktadır. Bunların başında; yapı denetim kuruluşu sahiplerinin yapı denetimi işi dışında başka bir işle meşgul olmamaları, yapı üretimi sürecinde yer alamamaları, tüm ortaklarının mühendis ve mimar olma şartı, yapı denetimi kuruluşu oluşturmak için belirli bir miktarda teminat göstermek gelmektedir. Yapı denetim faaliyetlerinin halk tarafından benimsenememesi aslında yapılaşma üzerindeki siyasi yatırımların bir sonucudur. Siyasilerin getirdiği aflar, bununla beraber kaçak yapılaşmaya verilen izinler yapı denetim faaliyetlerinin boş bir uğraş olduğunu düşündürmektedir. Toplumda yer alan; 'siyasi güç, kanundan üstündür' düşüncesi uygulamanın gerçekleşmesindeki en büyük problemlerdendir. Yapı sahibi, siyasi çevresini kullanarak aykırı imalatlardan dolayı herhangi bir yaptırım almamaktadır. Bu durumda yapı denetim kuruluşları, sadece ilgili idareye sadece aykırı imalat bildirimi yapabilmektedir. Bu durum da denetim faaliyetinin gücünü elinden almaktadır. İlgili yasanın Yapı Denetim Firmalarını yapı kullanıma başladıktan sonra daha 5 yıl sorumlu kılmasına karşın, uygulamada, İnşaatın İskan aşamasından sonra Denetim Uygulaması sona ermektedir. Zaten bunun için öngörülen herhangi bir ücret de yoktur. Türkiye'de yapı denetim sisteminin tam olarak yürütülememesinin nedenleri genel olarak bu şekilde açıklanmaktadır. Yapı denetim sisteminin önemi tam olarak kavranabildiğinde ya da bu faaliyetlerde görev alan kişilerin işlerini doğru bir şekilde yapmaları halinde yapı denetim sistemi düzgün bir şekilde işlemeye başlayacaktır. Ayrıca yapı denetim sistemi için oluşturulan kanun ve yönetmeliklerde bulunan kusurlar ve eksiklikler yeni bir düzenleme ile kapatılmalıdır.