Sanat Eserinin Değişen Mekansal Bağlam Üzerinden Yeniden Üretimi: NATO Genel Merkezi’ndeki Türk Mozaiğinin Eleştirel Bir Okuması
No Thumbnail Available
Date
2022
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bu yazının amacı, Bedri Rahmi Eyüboğlu
tarafından yapılan Türkiye’nin NATO
Binasına bir hediyesi olan Türk mozaiğinin
NATO Paris genel merkezinden (1954-60)
Belçika’ya olan yolculuğunun mekansal
ilişkilerinin izini sürmektir. Bu anlamda,
yapıtın yaşam yolculuğunun tartışılması,
onun değişen anlamını ortaya çıkarmaya
çalışırken odak noktası olacaktır. NATO
genel merkez binası pek çok katmanı ve
çağrışımı içinde barındırmaktadır. Sanat
eserlerinin yapıya dahil edilmesi, birlikteki
farklı kültürlere ilişkin biçimde yapıya farklı
değerleri getirmektedir. Ancak asıl amaç,
mekana özgü bir eser olan Türk mozaiğinin
yeri değiştirildiğinde kazanacağı yeni anlamı
irdelemektir. Dolayısıyla makale, bu eserin
yolculuğunu değerlendirirken yeni bir temsil
biçimine dönüşüp dönüşmediğini veya
aurasını yitirip yitirmediğini anlamaya
çalışacaktır. Bir sanat eseri, bir yapıya büyük
oranda bağlı ve uzamsal bir imgelemin bir
parçası olduğunda, yeni çevresiyle yeniden
özdeşleştiği ve başka bir şeye gönderme
yapabileceği iddia edilebilir. Bu bağlamda,
bu çeşitli varoluş biçimleri yazıda
küyerelleşme, yer duygusu, yeniden üretim
ve sergileme sanatı kavramları üzerinden
yorumlanacaktır.
Description
Keywords
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
0
WoS Q
Scopus Q
Source
Tasarım+Kuram
Volume
18
Issue
35
Start Page
157
End Page
171