Alternatif gıda ağları ve tüketici tutumları araştırması İstanbul örneği

No Thumbnail Available

Date

2020

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Günümüzde şehirde yaşayan, kendi gıdasını üretemeyen insan sayısı, kırsalda yaşayan insan sayısını geçmiştir. Her geçen gün nüfus artmakta, plansız şehircilikle kırdan kente göçler çoğalmakta ve şehirdeki insanı besleyecek olan üreticilerin sayısı azalırken, gıdaya olan talep artmaktadır. Kentlileşmeyle birlikte tüketicinin gıda ihtiyacını direkt olarak üreticiden sağladığı sistemler yerini, üreticilerin olmadığı pazarlara ve büyük marketlere bırakmıştır. Gıdaya erişim kanalları olan marketler, semt pazarları, bakkal ve manavların alternatif olarak üreticilerin geri plana atılmadığı, üretici merkezli organik/yeryüzü pazarları, gıda toplulukları ve gıda kooperatifleri de tüketicilerin karşısına çıkmaktadır. Bu araştırmada İstanbul özelinde, Alternatif Gıda Ağları olarak tanımlanan, organik/yeryüzü pazarları, gıda toplulukları, kolektifler ve gıda kooperatiflerinin yapıları incelenmiştir. Bu ağları kullanan tüketicilere anket çalışması uygulanmış, ağların bilinirliği, ağlara olan güven ve sosyal boyutları hakkında tüketici tutumları değerlendirilmiş, veriler Spss analiz programı ile ölçülmüştür.
Today, the number of people living in cities and incapable of producing their own food has exceeded those of living in the country. While population keeps growing day by day, migration from the countryside to cities increases with unplanned urbanization and as the number of food producers supposed to feed people in cities decreases, the demand on food continuously grows. With the urbanization, the systems through which the consumers get their foods directly from the producers have been replaced by the supermarkets and markets where there are no producers . As an alternative to markets, farmers markets, grocery stores and greengrocers, consumers also have producer-centered organic/earth markets, food communities and food cooperatives as a channel where producers are not cut off from the process. In this study, the structures of organic / earth markets, food communities, collectives and food cooperatives, which are defined as Alternative Food Networks, were examined exclusively within Istanbul. A questionnaire study was applied to the co-producers using these networks. Their attitudes about the awareness of networks, their trust in networks and their social dimensions were evaluated, and the data were measured with the Spss analysis program.

Description

Keywords

Beslenme ve Diyetetik, Gastronomi ve Mutfak Sanatları, Ziraat, Alternatif gıda ağları, Nutrition and Dietetics, Ağlar, Gastronomy and Culinary Arts, Agriculture, Kentsel tarım, Alternative food networks, Networks, Satınalma davranışı, Urban agriculture, Tüketici davranışı, Purchasing behavior, Consumer behavior, Tüketici tutumları, Consumer attitudes

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

88