Klasik satış teknikleri ile nöropazarlama satış teknikleri arasındaki farkların incelenmesi
No Thumbnail Available
Date
2019
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Pazarlama insan ihtiyaçları doğrultusunda ortaya çıkan bir kavramdır. Bu nedenle, yaşam standardı, bireylerin refah düzeyi ve teknolojik olanaklara paralel olarak değişmekte ve gelişmektedir. Modern pazarlama yöntemlerinde ise insan odaklı anlayış ön plana alınmaktadır. İnsan davranışlarını anlama ve analiz etme ihtiyacı, nöropazarlama kavramını ortaya çıkarmıştır. Nöropazarlama, tüketicilerin satın alma davranışlarını anlamak için nörobilimde kullanılan tekniklerin pazarlamada uygulanmasıdır. Nöropazarlama, multidisipliner çalışma alanına sahip olup, araştırma yapabilmek için kullanılacak olan ekipmanlar yüksek maliyetler gerektirmektedir. Ayrıca araştırmaların sonuçlarının anlaşılabilmesi farklı uzmanlık gerektiren bir bilim olduğundan günümüz ülke koşullarında her birey kolayca bu araştırmaları yapabilecek ve analiz edebilecek kapasiteye sahip değildir. Bu çalışmada, yerel literatürde yapılmış olan bazı araştırmalar ele alınarak klasik satış teknikleri ile nöropazarlama satış teknikleri arasındaki farklar avantajları ve dezavantajlarıyla birlikte ele alınmıştır. İki farklı satış tekniğinin ayrı ayrı mı yoksa bir arada kullanılmasının mı daha avantajlı olduğu incelenmiştir. Bu çalışma sonucunda anket ve EEG yöntemiyle elde edilen bulguların birbirinden farklılıkları ortaya çıkmıştır.
Marketing is a concept that exists in accordance with human needs. For this reason, marketing is both developing and progressing with life standart, individuals level of wealth and technological possibilites. Hovewer, traditional marketing methods focuses on human-centered and foregrounds it. The requirement of understanding human behaviors and analyzing revealed the term ' Neuromarketing'. The need of understanding and analyizng consumers behaviors, put forward the word 'Neuromarketing'. Neuromarketing, is the application of understanding consumers purchasing behaviors that are used in marketing techniques. Neuromarketing, has got multidisciplinary working environment and so as to make a research it calls for high values. Also, requiring different ways of specialist skills, it is not easy to being understood by common people in our country during these days. And everyone is not capable of both researching and analyzing those researchs. In this study, some researchs are approached and explained the differences between classical sales techniques and neuromarketing also their advantages and disadvantages in local literature. It's examined that these two sales techniques should be used in hand in hand or seperately. As a result of this research, those two discoveries showed up their differences by using EEG method and survey method.
Marketing is a concept that exists in accordance with human needs. For this reason, marketing is both developing and progressing with life standart, individuals level of wealth and technological possibilites. Hovewer, traditional marketing methods focuses on human-centered and foregrounds it. The requirement of understanding human behaviors and analyzing revealed the term ' Neuromarketing'. The need of understanding and analyizng consumers behaviors, put forward the word 'Neuromarketing'. Neuromarketing, is the application of understanding consumers purchasing behaviors that are used in marketing techniques. Neuromarketing, has got multidisciplinary working environment and so as to make a research it calls for high values. Also, requiring different ways of specialist skills, it is not easy to being understood by common people in our country during these days. And everyone is not capable of both researching and analyzing those researchs. In this study, some researchs are approached and explained the differences between classical sales techniques and neuromarketing also their advantages and disadvantages in local literature. It's examined that these two sales techniques should be used in hand in hand or seperately. As a result of this research, those two discoveries showed up their differences by using EEG method and survey method.
Description
Keywords
İşletme, Modernlik, Nöropazarlama, Business Administration, Pazarlama, Modernity, Neuromarketing, Pazarlama yöntemleri, Marketing, Satış, Marketing methods, Sale, Satış yöntemleri, Sales methods
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
140