Geleneksel içeceğimiz bozanın tüketim potansiyeli üzerine bir araştırma: İstanbul örneği

dc.contributor.advisorGök, İlkay
dc.contributor.authorGök, İlkay
dc.contributor.otherGastronomi ve Mutfak Sanatları / Gastronomy and Culinary Arts
dc.date.accessioned2024-08-07T20:04:40Z
dc.date.available2024-08-07T20:04:40Z
dc.date.issued2019
dc.departmentSosyal Bilimler Enstitüsü / Gastronomi Ana Bilim Dalı
dc.description.abstractGeçmişten günümüze bir kültürü barındıran bozanın Türk kültüründe önemli bir yerinin olduğu bilinmektedir. Tarihte popüler bir içecek olan boza günümüzde aynı parlak dönemi yaşamadığı düşünülmektedir. Bu anlayışa yola çıkılarak bozanın günümüzde var olan tüketim durumu incelenerek genel bilgi, kültürel tüketim, kimyasal yapı, ambalaj ve tüketim mevsimi boyutlarında araştırma yapılmıştır. Bu araştırmayı yaparken Türkiye'nin en kalabalık ili olan İstanbul seçilmiş veriler anket tekniği ile toplanıp 638 kişilik anket verisi SPSS paket programında analizleri yapılarak çıkan sonuçlar yorumlanmıştır. Demografik özellikler açısından katılımcıların % 52,7 si erkek % 47,3'ü kadın % 73,8'i bekâr % 58,5'i üniversite mezunu % 26,3'ünün özel sektör çalışanı ve aylık gelir olarak % 15,7'sinin 3001 ile 5000 TL arasında olduğu görülmüştür. Katılımcıların %74,5'i daha önce bozayı tükettiği ve % 48,6'sı yılda 1 veya 2 kez içtiğini beyan etmiştir. Bozayı daha önce tüketmeyenler ise % 60,4'ü bozayı bilmediğini, % 58,5'i kolay ulaşamadığını ifade etmişlerdir. Bozanın cam şişede satılması konusunda katılımcılar % 63'ü kesinlikle katılıyorum şeklinde ifade etmişlerdir. % 46,6 oranında bozanın kış içeceği olduğunu ifade eden katılımcılar, bozanın turistik yerlerde satılmasının boza tüketimin artıracağını belirterek % 67,5 oranında katılım sağlamışlardır. Anahtar Kelimeler: Boza, Fermente İçecek, Geleneksel İçecek,Tüketim
dc.description.abstractIt is well known that boza, which has signified a culture of its own through ages, holds an important place in Turkish culture. However, boza has lost its historical popularity and no longer enjoys its former glory. Based on this premise, the present study scrutinises the contemporary consumption of boza through an analysis of its reception among people, its cultural consumption, chemical structure, package and season of consumption. The most populated city of Turkey, Istanbul, is chosen for the focus of the study's questionnaire and the data build from the questionnaire forms of 638 participants were analysed in the SPSS packaged software before interpretation. In terms of demographics, 52,7 % of the participants were male wheres 47,3 % were female; 73,8 % were single; 58,5 % were university graduates; and 26,3 % were private sector employees. In terms of monthly income, 15,7 % of them made between 3001 and 5000 Turkish Liras. 74,5 % of the participants declared to have consumed bozabefore, while 48,6 % of them did so once or twice a year. Among those who never consumed boza, 60,4 % declared to have no knowledge of boza, while 58,5 % expressed to have difficulty in having access to it. As for the sale of boza in glass bottles, 63 % of the participants lent 'definite support'. While 46,6 % of the participants took boza to be a winter beverage, 67,5 % supported the idea that the sale of boza in touristic places would boost its consumption. Key words: Boza, Fermented Beverages, Traditional Drink, Consumptionen
dc.identifier.endpage79en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14517/4732
dc.identifier.yoktezhttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=vjszP7PzV0HebcjFEvDfwMrtsYAQmXMc4GnBaGINlkp0lUgqtlE2U3FebSwMAOO1
dc.institutionauthorGök, İlkay
dc.language.isotr
dc.subjectBeslenme ve Diyetetik
dc.subjectGastronomi ve Mutfak Sanatları
dc.subjectTurizm
dc.subjectBoza
dc.subjectTüketim
dc.subjectNutrition and Dieteticsen_US
dc.subjectGastronomy and Culinary Artsen_US
dc.subjectTüketim alışkanlıkları
dc.subjectTourismen_US
dc.subjectTüketim davranışları
dc.subjectBozaen_US
dc.subjectConsumptionen_US
dc.subjectTürk kültürü
dc.subjectConsumption habitsen_US
dc.subjectConsumption behavioursen_US
dc.subjectİstanbul
dc.subjectTurkish cultureen_US
dc.subjectİçecek sektörü
dc.subjectIstanbulen_US
dc.subjectBeverage sectoren_US
dc.subjectİçecekler
dc.subjectBeveragesen_US
dc.titleGeleneksel içeceğimiz bozanın tüketim potansiyeli üzerine bir araştırma: İstanbul örneği
dc.titleA research on the consumption potential of our traditional beverage boza: The case of İstanbulen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublicationad54dbef-4087-4974-97a9-cee04a0dd876
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryad54dbef-4087-4974-97a9-cee04a0dd876
relation.isOrgUnitOfPublication9c31ba5c-a428-422c-bc85-59cbc62e3aca
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery9c31ba5c-a428-422c-bc85-59cbc62e3aca

Files