Eğitim yöneticilerinin empatik eğilimlerinin araştırılması:Tekirdağ merkez (Süleymanpaşa) ilçe örneği

No Thumbnail Available

Date

2015

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Events

Abstract

Empati kavramı günümüzde doğru iletiĢimin en önemli unsurlarından biri halini almıĢtır. Empati kurabilen bireyler anlayıĢlı, yardımsever, çevresi tarafından sevilen, iliĢkileri kuvvetli bireylerdir. Eğitim kurumlarında ise okul yöneticilerinin kendisini çalıĢma arkadaĢlarının yerine koyarak düĢünebilmesi, aynı bakıĢ açısı ile bakabilmesi gerekmektir. Böylelikle okul yöneticilerinin empati kurabilen bireyler, olması çalıĢma ortamının huzurlu ve sorunsuz olmasına olanak sağlamaktadır. Bu araĢtırmada yönetim unsuru, eğitim yöneticilerinin özellikleri, empati kavramı ve okul yöneticilerinin empati eğilimleri incelenmiĢtir. AraĢtırmada veri toplama aracı olarak anket yöntemine baĢvurulmuĢtur. Anket iki bölümden oluĢmakta olup ilk bölümde katılımcıların demografik bilgilerine yer verilmiĢtir. Ġkinci bölümde ise Empatik Eğilim Ölçeğinden faydalanılmıĢtır. AraĢtırma için 138 katılımcı ile çalıĢılmıĢ olup kullanılabilen anket formu sayısı 127 adettir. AraĢtırmada anket analizi için SPSS 21.0 programı kullanılmıĢtır. Veriler üzerinde Frekans Dağılımları, Güvenilirlik Analizleri, T- testi, Mann-Whitney U Testi, Kruskal Wallis Testi, F testi kullanılmıĢtır. Tüm testlerde anlamlılık düzeyi olarak 0,05 kullanılmıĢtır. Yapılan araĢtırma sonucunda eğitim yöneticilerinin genel olarak aynı zamanda da altı alt boyutu olan sempati, iletiĢim, özdeĢim, dinleme, önyargısızlık, içtenlik boyutları yüksek derecede anlamlı bulunmuĢtur. Anahtar Kelimeler: Empati, Empatik Eğilim, Eğitim, Yönetici
Empathy is one of the most vital concepts in healthy communication. People who can easily empathize are found thoughtful, caring and generally have strong relations with their social environment. In the case of educational institutions, the administrators should be able to empathize with their coworkers and have the same point of view with them. Thus, the working environment becomes more peaceful and productive. In this paper, I focused on administrative factors, characteristics of the administrators, empathy and emphatic tendencies of the administrators of educational institutions. The research method of this investigation is survey. The questionnaire form of the survey consists of two parts. The first part is for demographic informations of the participants and in the second one, Emphatic Tendency Scale is used. 138 participants were attended to survey and 127 of the questionnaire forms are valid. SPSS 21.0 program is used for survey research analysis. Frequency distribution, reliability analysis, T- test, Mann-Whitney U test, Kruskal Wallis test, F test were applied on these data. The significance level is assumed as 0,05 in all tests. As a result of this investigation, emphatic tendencies of the administrators of educational institutions are divided into six sub-groups; sympathy, communication, identification, listening, unprejudicedness and sincerity. Keywords: Empathy, Empathic tendency, Education, Administrator

Description

Keywords

Eğitim ve Öğretim, Empatik beceri, Eğitim yönetimi, Education and Training, Eğitimciler, Empathic skill, Educational administration, Okul yöneticileri, Educators, Tekirdağ, School administrators, Tekirdağ, Yöneticiler, Managers

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

104