EMLEK YÖRESİ VE EMLEK AĞZI UZUN HAVALARININ ANALİZİ

dc.authorscopusid59067036900
dc.authorscopusid59066534200
dc.authorscopusid59066035900
dc.authorscopusid59066534300
dc.contributor.authorMadanoğlu, Naci
dc.contributor.authorMadanoğlu, Naci
dc.contributor.authorAlgı, Soner
dc.contributor.authorApaydın, Ali Kerem
dc.contributor.otherMüzik / Music
dc.date.accessioned2024-05-25T12:18:36Z
dc.date.available2024-05-25T12:18:36Z
dc.date.issued2024
dc.departmentOkan Universityen_US
dc.department-tempNECMETTİN ERBAKAN ÜNİVERSİTESİ,İSTANBUL OKAN ÜNİVERSİTESİ,NECMETTİN ERBAKAN ÜNİVERSİTESİ,T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞIen_US
dc.description.abstractSivas, Yozgat, Kayseri ve Tokat illerinin bazı ilçe ve köylerini kapsayan Emlek yöresi, âşıklık geleneği bakımından oldukça zengin bir kültüre ev sahipliği yapmaktadır. Bu kültürün önemli bir unsuru olarak değerlendirilen müzik de Emlek yöresi âşıklarının sazında bugün tüm yurda yayılmış durumdadır. Usul bakımından uzun hava türünde olan Emlek Ağzı uzun havaları, Türk halk müziği literatüründe ve müzik eğitiminde önemli bir yere sahip olmasına karşın bu konuda akademik çalışmaların yetersizliği dikkat çekici olmuştur. Bu çalışmada Emlek bölgesinin tarihi, kültürel dokusu, yöredeki aşıklık geleneği ve çalışma kapsamında belirlenmiş olan 14 uzun havanın edebî ve müzikal kimliği incelenerek Emlek yöresi ile ilgili literatüre katkı sağlamak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda ilgili literatür, arşiv ve derlemeler taranmış, notasına ulaşılamayan ses kayıtlarının tarafımızca notaya alınmasıyla yöre ve yörenin uzun havaları konusunda detaylı analizler yapılmaya çalışılmıştır. İncelenen eserlere edebi açıdan bakıldığında aşk, sevda, hasret, ayrılık, doğal afetler, feleğe sitem konularının işlendiği, şiirlerin büyük çoğunluğunun 11'li hece ölçüsüyle yazılmış koşma, birinin ise 8'li hece ölçüsüyle yazılmış semai olduğu, ek kelimeler içerdiği ancak şiirden bağımsız ek kelimelerin sıklıkla kullanılmadığı tespit edilmiştir. Müzikal yönden gerçekleştirilen analizlerde ise eserlerin la notasında karar verdiği, değiştirici işaret olarak si bemol 1, si bemol 2 ve fa diyez 3 notalarının kullanıldığı, genellikle inici-çıkıcı bir seyir özelliği sergilediği, 5 ses ve 17 ses arasında bir ses genişliğine sahip olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.en_US
dc.identifier.citation0
dc.identifier.doi10.60163/hbv.109.004
dc.identifier.endpage418en_US
dc.identifier.issn1306-8253
dc.identifier.issn2147-9895
dc.identifier.issue109en_US
dc.identifier.scopus2-s2.0-85192370381
dc.identifier.scopusqualityQ3
dc.identifier.startpage355en_US
dc.identifier.trdizinid1230919
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.60163/hbv.109.004
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/1230919/emlek-yoresi-ve-emlek-agzi-uzun-havalarinin-analizi
dc.language.isotr
dc.publisherAnkara Haci Bayram Veli Universityen_US
dc.relation.ispartofTürk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisien_US
dc.relation.publicationcategoryDiğeren_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectBozoken_US
dc.subjectEmlek Accenten_US
dc.subjectEmlek Regionen_US
dc.subjectTradition of Minstrelsyen_US
dc.subjectUnmetered Folk Songen_US
dc.titleEMLEK YÖRESİ VE EMLEK AĞZI UZUN HAVALARININ ANALİZİen_US
dc.title.alternativeEMLEK YÖRESİ VE EMLEK AĞZI UZUN HAVALARININ ANALİZİ*en_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublication55524a1b-727b-45f6-9878-b387fc8d5925
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery55524a1b-727b-45f6-9878-b387fc8d5925
relation.isOrgUnitOfPublication56a98dea-980b-4d0e-a658-93006b942df8
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery56a98dea-980b-4d0e-a658-93006b942df8

Files