Çatmada donatanın hukuki sorumluluğunun sınırlandırılması
No Thumbnail Available
Date
2024
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bu çalışma, denizcilik sektöründeki gemilerin çatması durumunda donatanın hukuki sorumluluğunun sınırlanması meselesini ele almayı amaçlamıştır. Denizcilik sektöründe çeşitli nedenlerle ortaya çıkabilen çatmalar, genellikle donatanın ağır bir sorumluluk altına girmesini işaret etmiştir. Fakat bu çalışma, donatanın hukuki sorumluluğunun bazı durumlarda kısıtlanmasının, taraflar arasındaki dengenin sağlanması açısından önemli olabileceğini savunmaktadır. Genel olarak çalışma, öncelikle çatmaların genel nedenlerini ve mevcut hukuki çerçeveyi inceleyerek başlamıştır. Ardından donatanın hukuki sorumluluğunun genel prensipleri üzerinde durulmuş ve bu sorumluluğun, çatmaların neden olduğu zararlar bağlamında nasıl değerlendirildiği açıklanmıştır. Daha sonra çatmalardan kaynaklanan zararların tazmininde donatanın sorumluluğunun sınırlanması için önerilen hukuki araçlar ve bu araçların etkinliği tartışılmıştır. Çalışma, donatanın hukuki sorumluluğunun sınırlandırılması, denizcilik sektörünün daha sürdürülebilir ve dengeli bir şekilde yürütülmesine katkı sağlayabileceği sonucuna varmaktadır. Bu kapsamda mevcut hukuki düzenlemelerin gözden geçirilmesi ve belirli durumlarda donatanın sorumluluğunun makul sınırlar içinde tutulması hem donatanın hem de diğer tarafların çıkarlarına uygun bir denge sağlayacağı kanaatine varılmıştır.
The goal of this research was to solve the problem of limiting an owner's legal culpability in the event of a ship catastrophe in the maritime industry. This paper contends that in some situations, limiting the shipowner's legal culpability may be crucial to preserving the equilibrium between the parties involved in conflicts that may emerge in the maritime business for a variety of reasons. Generally speaking, the research began by looking at the existing legal system and the common sources of conflicts. The fundamental ideas of the owner's legal responsibility are then underlined, together with an explanation of how this duty is assessed in relation to collision-related losses. Next, the usefulness of the legal instruments put out to restrict the owner's culpability for damages arising from accidents is examined. The research comes to the conclusion that a more sustainable and well-balanced management of the marine sector may be achieved by restricting the shipowner's legal responsibility. It has been determined that in this particular context, an examination of the current legal requirements and, in some situations, limiting the owner's responsibility within acceptable bounds would provide a balance that is suitable for the interests of the owner and other parties.
The goal of this research was to solve the problem of limiting an owner's legal culpability in the event of a ship catastrophe in the maritime industry. This paper contends that in some situations, limiting the shipowner's legal culpability may be crucial to preserving the equilibrium between the parties involved in conflicts that may emerge in the maritime business for a variety of reasons. Generally speaking, the research began by looking at the existing legal system and the common sources of conflicts. The fundamental ideas of the owner's legal responsibility are then underlined, together with an explanation of how this duty is assessed in relation to collision-related losses. Next, the usefulness of the legal instruments put out to restrict the owner's culpability for damages arising from accidents is examined. The research comes to the conclusion that a more sustainable and well-balanced management of the marine sector may be achieved by restricting the shipowner's legal responsibility. It has been determined that in this particular context, an examination of the current legal requirements and, in some situations, limiting the owner's responsibility within acceptable bounds would provide a balance that is suitable for the interests of the owner and other parties.
Description
Keywords
Hukuk, Law
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
107