Doktora Tezleri / Phd Degree Theses
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.14517/23
Browse
Browsing Doktora Tezleri / Phd Degree Theses by Department "Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Bankacılık ve Finans Ana Bilim Dalı / Bankacılık Bilim Dalı"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Doctoral Thesis Determinants of Individual Customers Becoming Bank Customers Through Remote Customer Acquisition Method in Digital Banking(2025) Keresteci, Yavuz Selim; Günceler, BülentTeknolojinin gelişimi, bankacılık sektöründe operasyonel verimlilikten müşteri hizmetlerine kadar her alanda büyük bir dönüşüm geçirmesini sağlamıştır. Dijitalleşme adı verilen bu dönüşüm süreci bankacılığın daha erişilebilir, hızlı ve verimli hale gelmesini sağlarken aynı zamanda daha geniş kitlelere finansal hizmetlerin ulaşmasını mümkün kılmıştır. Dijitalleşme süreciyle bankacılık hizmetlerinin sunumu köklü bir şekilde değişmiş ve geleneksel şube tabanlı hizmet anlayışından dijital platformlar üzerinden sağlanan hizmetlere doğru geçişi hızlandırmıştır. Dijital platformlar bankaların daha geniş bir müşteri kitlesine ulaşmasını sağlamakla kalmayıp aynı zamanda maliyet etkinliği ve hız gibi avantajlar da sağlamıştır. Türkiye'de özellikle son 10 yılda bankacılık sektörü oyuncuları gerek rakip bankaların dijital stratejilerinden gerekse de kişiselleştirilmiş bir müşteri deneyimi sunan yıkıcı girişimlerden kaynaklanan rekabete cevap vermesiyle dijital dönüşüm süreci ciddi hız kazanmıştır. Dijitalleşme sürecinin etkisiyle Türkiye'de uzaktan müşteri edinimi önemli bir dönüşüm geçirmiştir. Önceleri dijital hizmet kanalları üzerinden yapılan başvuru sonucunda kurye ile gelen sözleşmeleri imzalayıp bankaya geri göndermek suretiyle müşteri edinimi ya da bankaya ait fiziksel cihaz üzerinden video konferans yöntemiyle yapılan görüşme sonrasında sözleşmenin imzalanmasıyla müşteri edinimi gibi farklı uygulamalar ile tabiri caizse yarı dijital bir şekilde müşteri edinimi mümkün iken 01/05/2021 tarihinde yürürlüğe giren yönetmelik ile bankacılık sektöründe dijital hizmet kanalları aracılığıyla kolay, hızlı ve tam dijital bir şekilde anında müşteri ediniminin önü açılmıştır. Bu çalışmada Türkiye'de aktif olarak faaliyet gösteren bir bankanın veri tabanından 01/08/2023 – 31/07/2024 tarihleri arasında şubeden müşteri edinimi ve uzaktan müşteri edinimi yöntemleriyle banka müşterisi olan bireysel gerçek kişilerin müşteri edinim sürecinde girmiş oldukları bilgilerin anonimleştirilerek gerçek kişi ile ilgili hiçbir ilişkisi kalmadan elde edilen veri seti üzerinde tek değişkenli ve çok değişkenli analizler yapılarak şubeden ve uzaktan müşteri edinimi yöntemleriyle banka müşterisi olmasına katkı sağlayan değişken ve çoklu değişken kombinasyonları araştırılmıştır. Analizi yapılan değişkenlerin anlamlılık düzeyini tespit etmek adına kategorik değişkenler için ki-kare analizi, numerik/sürekli değişkenler için ortalamadan bağımsız t-testi sonuçları yayınlanmıştır. Veri analizleri ve istatistiksel sonuçların ışığında belirlenen hipotezler test edilip detaylı bir şekilde değerlendirilmiştir. Ayrıca bir karar ağacı algoritması olan LightGBM algoritması ile oluşturulan modelin hiperparameteleri optimize edilerek 5 katmanlı çapraz doğrulama modeli uygulanarak modelin çıktıları parametreleriyle beraber ortaya koyulmuştur. Modelin genellikle doğru tahminler yaptığı ve güvenilir bir şekilde kullanılabilir olduğu görülmüştür. Modelin daha sağlıklı ve daha doğru sonuçlar üretmesi adına değişkenlerin önemi belirlenmiştir. Oluşturulan modelin sonuç tahminlemesine en çok etki eden belirleyicilerin yaş, meslek ve öğrenim durumu olduğu, en az etki eden belirleyicilerin ise medeni durum, çalışılan sektör ve cinsiyet olduğu belirlenmiştir.Doctoral Thesis Finans Sektöründe Dijitalleşme ve Mobilitenin Sürdürülebilirliğe Olan Etkisi(2024) Çandır, Aslıhan; Ünal, Halit TarganGüncel teknolojileri kullanarak dijitalleşme yolunda önemli çalışmalar yapan ve hızla ilerleyen birçok kurum, varlıklarını devam ettirmek için sadece dönüşmenin yetmeyeceğini, sürdürülebilir bir yaklaşımla yol almanın gerekliliğinin bilincindedirler. Dijitalleşme ve sürdürülebilirlik kavramları, birbirlerini etkileyen aynı zamanda beraber var olduğunda en büyük katma değeri sağlayan iki temel kavramdır. Teknolojik gelişmeleri yakından takip eden ve hızla adaptasyon gösteren Türk bankacılık sektörü de bu bilince ulaşmış ve sürdürülebilirlik konusunda önemli çalışmalar ve yatırımlar yapmaktadır. Çalışmada, Türkiye'deki 6 bankanın toplam müşteri sayısı, mobil bankacılık müşteri sayısı, dijital bankacılık müşteri sayısı, müşteri sayılarının mobil ve dijitaldeki oranlarının; sürdürülebilirlik göstergeleri olan E, S, G, ESG, Genel ESG ve ESG Tartışma skoru üzerindeki etkileri panel veri analizi yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Yapılan çalışmanın sonucunda bankaların toplam müşteri sayısı, mobil bankacılık müşteri sayısı, dijital bankacılık müşteri sayısı, mobil bankacılık müşteri sayısının toplam müşteri sayısına oranı ve dijital bankacılık müşteri sayısının toplam müşteri sayısına oranları E(çevresel), S(sosyal), ESG, Genel ESG skoru üzerinde anlamlı ve pozitif bir etkisi olduğu görülmüştür. G(yönetişim) ve Tartışma skoru üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkisi olmadığı görülmüştür.Doctoral Thesis İlişkisel pazarlama perspektifi ile bireysel mobil bankacılıkta hizmet kalitesinin değerlendirilmesi ve bir uygulama(2023) Başaran, Elif Yaşar; Ünal, Halit Targanİnsansız teknolojilerin gelişimi pazarlamanın işleyişini tümüyle değiştirmiştir. İçinde bulunduğumuz 21.yüzyılda bankacılık hizmetlerinin dijitalleşmesi, online müşteri ilişkilerinin nasıl yapılacağını anlamaya yönelik fikirleri önemli hale getirmiştir. Günümüzde bankaların ilişkisel pazarlama faaliyetlerini anlayıp geliştirebilmeleri yazılım uzmanları, pazarlamacılar ve dijital antropologların multidisipliner işbirliği ile mümkündür. Online ilişkisel pazarlama, geleneksel ilişkisel pazarlama teorisine dayalı olarak geliştirilmiştir. Bu araştırma bankacılık sektörünün Pazarlama 5.0 anlayışı ile gerçekleştirilen hizmetlerine katkı sağlamaktadır. Bu çalışmada Türkiye'de faaliyet gösteren mevduat bankalarının mobil hizmet kalitelerinin, ilişkisel pazarlama perspektifi ile bireysel bankacılık müşterilerinin ilişki kalitesi algılarına etkisi araştırılmıştır. Bireysel mobil bankacılık uygulamalarında hizmet kalitesi standartları olarak Güvenlik/Gizlilik, Kolaylık, Tasarım/Estetik, Sosyallik ve Keyif boyutları değerlendirilmiştir. İlişkisel pazarlama perspektifi açısından da ilişki kalitesinde Güven, Bağlılık, Memnuniyet boyutları incelenmiştir. Yapısal Eşitlik Modeli ile elde edilen sonuçlar yorumlanarak, bireysel mobil bankacılık uygulamalarındaki hizmet kalitesinin, ilişkisel pazarlama perspektifi açısından ilişki kalitesine etkisinin yönü ve şiddeti analiz edilmiştir.