Sözer, Edin Güçlü
Loading...
Name Variants
E. Guclu Sozer
E. G. Sözer
Sozer, Guclu
Sözer Edin Güçlü
Edin Güçlü Sözer
Sozer Edin Guclu
Sozer, E.
E. Güçlü Sözer
Edin Güçlü, Sözer
SÖZER Edin Güçlü
E. G. Sozer
Sozer, G.
Sözer, Güçlü
Sözer, G.
Edin G. Sozer
Sözer, Edin
E. G. SÖZER
Edin Güçlü SÖZER
Edin Guclu Sozer
E. G. SOZER
Edin Guclu SOZER
SOZER Edin Guclu
Sozer, Edin
Sözer, Edin Güçlü
Sozer, Güçlü
Sözer, E.
Edin G. Sözer
Sozer, Edin Guclu
E. G. Sözer
Sozer, Guclu
Sözer Edin Güçlü
Edin Güçlü Sözer
Sozer Edin Guclu
Sozer, E.
E. Güçlü Sözer
Edin Güçlü, Sözer
SÖZER Edin Güçlü
E. G. Sozer
Sozer, G.
Sözer, Güçlü
Sözer, G.
Edin G. Sozer
Sözer, Edin
E. G. SÖZER
Edin Güçlü SÖZER
Edin Guclu Sozer
E. G. SOZER
Edin Guclu SOZER
SOZER Edin Guclu
Sozer, Edin
Sözer, Edin Güçlü
Sozer, Güçlü
Sözer, E.
Edin G. Sözer
Sozer, Edin Guclu
Job Title
Doç.Dr.
Email Address
edin.sozer@okan.edu.tr
ORCID ID
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID
Scholarly Output
23
Articles
17
Citation Count
1
Supervised Theses
5
23 results
Scholarly Output Search Results
Now showing 1 - 10 of 23
Article Citation Count: 0Do Hedonic Cues on Product Packages Influence Consumer Behavior? A Study on Utilitarian Retail Food Products(2020) Sözer, Edin Güçlü; Merve İŞERİ UZUNOĞLU; İşletme / Business AdministrationBrands in retail packaged foods sector, which is characterized with aggressive competition, relyheavily on the influential effect of packaging as an important marketing mix element used togenerate competitive advantage. Brands apply different types of cues on packages of utilitarianas well as hedonic products to boost their impact on consumers. Although there are studiesfocusing on the influence of such applications on consumer behavior, there is a lack of studies inthe literature which focus on the effect of hedonic cue applications on utilitarian retail foodproducts. This study contributes to the marketing literature by filling this gap and measuring theinfluence of hedonic cue applications on perceived quality and purchase intentions of consumersin the context of utilitarian retail food products. An experimental design is implemented, and theexperimental condition manipulated was the intensity of the hedonic cue application on thepackage. Total of 520 questionnaires consisting of 13 questions are obtained in eight group ofconsumers who are randomly selected as regular supermarket visitors. The sample was composedof consumers who are between twenty and sixty years old (covering, Gen X, Y and partially Z)in Turkey. The results confirmed no significant effect of hedonic cues on utilitarian productquality perceptions and purchase intentions of consumers. Managerial implications and futurestudy suggestions are provided.Review Citation Count: 0THE EFFECT OF REVIEWER ORIGIN ON BOOKING INTENTIONS IN TOURISM INDUSTRY: THE MODERATING ROLE OF REVIEW VALENCE(2018) Edin Güçlü SÖZER; Sözer, Edin Güçlü; İşletme / Business AdministrationThis study investigates the effect of reviewers’ origin on the consumers’ intentions for booking a room ina hotel by taking into consideration the possible moderating effect of review valence. An experimental design isimplemented and the manipulated experimental conditions are identified as the reviewers’ origin (Home Rev ,Host Rev , Uni Rev ,) and the review content (negative, positive and mixed). Findings of the study confirm thestatistically significant relationship between review content and booking intentions. Positive and mixed contentlead to higher booking intentions, when compared to negative content. However, exposure to pure positive reviewsgenerates lower levels of booking intentions than mixed reviews containing both positive and negative reviews.The results also indicate that reviews of local customers (Home Rev ) generate higher booking intentions comparedto reviews generated by international (Host Rev ,) and unidentified customers (Uni Rev ,). The relative differential effectof local reviewers on booking intentions is moderated by different levels of review valence.Master Thesis Infografiklerin bilişsel, duygusal ve davranışsal etkileri(2019) Sözer, Edin Güçlü; Sözer, Edin Güçlü; İşletme / Business AdministrationPazarlama iletişiminde yaşanan mesaj kirliliği firmaların müşterilere ulaşmalarında zorluk yaşamalarına sebep olmakta ve bu durum şirketleri yaşanan mesaj kirliliğini aşmak için yaratıcı yöntemler bulmaya zorlamaktadır. İş ve endüstri alanlarında yaşanan teknolojik devrim, pazarlama yöneticilerine hedef tüketicilerin dikkatini çekme ve ihtiyaçlarını karşılayabilmek için yeni teknolojiler kullanma imkânı sağlamaktadır. Yaşanan zorluğu aşmak adına birçok alanda iletişim kurmayı sağlayan potansiyel araçlardan bir tanesi de İnfografik'lerdir. Görsel psikoloji alanında yapılan araştırmalar infografiklerin mesaj kirliliğinin yaratmış olduğu zorlukların üstesinden geldiğine yönelik tatmin edici bulgular sunmaktadır. Bu çalışma, tüketici elektroniği kategorisinde kullanılan pazarlama mesaj içeriklerinde infografik kullanımının bilişsel, duygusal ve davranışsal etkilerini sadece metin içerikli mesajlar ile infografik içeren mesajların karşılaştırmasını yaparak ölçmeyi hedeflemektedir. Deneysel bir tasarım uygulanan çalışmada, mesaj içeriği (sadece metin/infografik) manipüle edilen faktör olarak belirlenmiştir. Infografik kullanımının etkisi hem çevrimdışı (magazin) hem de çevrimiçi (e-posta) pazarlama mesajlarında ölçülmüştür. Çalışmanın sonuçları infografik kullanımının sadece mesaj içerikli mesajlara kıyasla daha iyi bilişsel (hafıza performansı) ve duygusal (markaya karşı tutum) etkiler oluşturduğunu göstermektedir. Diğer taraftan, davranışsal (satın alma niyeti) etkileri açısından sadece metin ve infografik mesaj içeriği karşılaştırmasında anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. İnfografiklerin çevrimdışı ve çevrim içi medya platformlarında farklı etkilere neden olduğu tespit edilmiştir. Sonuçlar çerçevesinde uygulamaya yönelik öneriler sunulmuştur.Article Citation Count: 0THE INTERACTION OF CROWD, MESSAGE CONTENT AND MESSAGE FRAME ON GENERATING PURCHASE INTENTIONS IN RETAILING(2019) Edin Güçlü SÖZER; Sözer, Edin Güçlü; İşletme / Business AdministrationThis study targets to measure the interactional effect of crowding level in a shoppingenvironment, the content and framing type of the message on purchase intentionsof consumers in a retail context. An experimental design was employed with crowdlevel (no crowd vs crowd), message content (cognitive vs affective) and frame type(positive vs negative) as the manipulated conditions. Results of the study confirm thatframe type moderates the two-way interaction between the crowd level and messagecontent. In case of positive frames, level of perceived crowding has differing levels ofeffect on purchase intentions of consumers depending on the content type exposed.Environments with no crowd lead to higher purchase intentions when consumers areexposed to information intensive messages and crowded environments lead to higherpurchase intentions when consumers are exposed to emotion intensive messages.Finally, when consumers are exposed to negatively framed messages, independentfrom other factors, they generate higher purchase intentions.Article Citation Count: 0PSİKOLOJİK FİYATLAMANIN YAN ETKİLERİ: MARKA GÜVENİ NASIL ETKİLENİR?(2019) Sözer, Edin Güçlü; Sözer, Edin Güçlü; İşletme / Business AdministrationBu çalışma psikolojik fiyatlama taktiklerinden bir tanesi olan tek sayı ile biten fiyatlama yönteminin perakende sektörü bağlamında tüketicilerin marka imajı algıları ve markaya olan güvenleri üzerindeki etkisini ölçmeyi hedeflemektedir. Çalışma kapsamında özellikle, fiyat farkındalığı olan ve olmayan tüketicilerin 9 rakamı ile biten fiyatlara maruz kaldıklarında oluşan marka imajı algıları ve markaya duydukları güven seviyeleri arasındaki fark analiz edilmiştir. Çalışmanın sonuçları fiyat farkındalığının marka imajı algıları ve markaya olan güven seviyesi üzerinde etkili olduğunu teyit etmektedir. Fiyat farkındalığı olmayan tüketicilere göre yüksek fiyat farkındalığı olanlar hem marka imajı hem de markaya olan güven açısından daha negatif algılara sahip olmaktadır. Fiyat farkındalığının markaya olan güven üzerindeki doğrudan ve güçlü bir şekilde olumsuz olan etkisi, marka imajının markaya olan güven üzerindeki olumlu etkisi nedeniyle bir miktar stabilize olmaktadır. Çalışmanın bulguları ışığında, uygulamaya yönelik öneriler sunulmuştur.Article Citation Count: 0DETERMINANTS AND OUTCOMES OF MOBILE APP USAGE INTENTION OF GEN Z: A CROSS CATEGORY ASSESSMENT(2019) Edin Güçlü SÖZER; Sözer, Edin Güçlü; İşletme / Business AdministrationThe objective of this study is to identify the determinants such as usefulness and ease of use aswell as the behavioral outcomes of mobile app usage intention among Generation Z consumers.Three mobile app categories, entertainment, communication and networking, are included in thestudy. The results of the study confirmed that perceived ease of use plays an important role indetermining the intention to use the app while perceived privacy, perceived security, perceiveddesign and perceived compatibility are the factors which shape both perceived ease of use andusefulness depending on the mobile app category. Higher usage intention is found to be effectivein generating willingness to pay in all mobile app categories. In contrast to the entertainmentcategory, increasing usage intention is also found to lead increasing intention to engage into theWoM activity in communication and networking categories. Based on these findings, somepractical implications are provided.Article Citation Count: 0The Determinants of Green Purchasing in the Hospitality Sector: a Study on the Mediation Effect of Lohas Orientation(Mdpi, 2024) Sözer, Edin Güçlü; Civelek, Mustafa Emre; Ertemel, Adnan Veysel; Pehlivanoglu, Mustafa cagri; İşletme / Business AdministrationThe objective of this study was to identify the determinants of personal norm and to measure the effect of personal norm on green purchasing behavior as well as a possible mediating role of consumer LOHAS orientation in the effect of personal norm on green purchasing behavior in the hospitality context. A field study was designed to measure the hypothesized effects, and 418 consumers who regularly purchase summer holidays in hotels were included in the survey. Structural Equation Modeling (SEM) was employed in order to test the proposed hypotheses. The results confirm that social norm, the ascription of responsibility, and the attitude towards green purchasing behavior are the determinants of personal norm. Personal norm is found to affect both the green purchasing behavior and the LOHAS orientation of consumers. The results of the study also confirmed that LOHAS orientation does not mediate the effect of personal norm on green purchasing behavior due to the dominance of personal norm's effect on LOHAS orientation. Academic as well as managerial implications are provided in the Discussion. The Conclusion provides the most important academic and practical contributions of the study, limitations related to the generalizability of the findings, and recommendations for future studies.Master Thesis Akaryakıt istasyonlarında müşteri deneyimi ve tüketici davranışlarına etkisi(2020) Sözer, Edin Güçlü; Sözer, Edin Güçlü; İşletme / Business AdministrationMarka, tüm sektörlerde olduğu gibi akaryakıt sektörünün müşteriler tarafından algılanan yüzü olan akaryakıt istasyonları için de yüksek pazar hacmini, kâr ve satışı nitelemektedir. Yerel akaryakıt istasyonları küresel çapta devam eden yoğun rekabet karşısında yaşamlarını devam ettirmeye mücadele ederken bir taraftan da kâr oluşturma çabasındadırlar. Sektörün ihtimamı gereği sürekli devlet denetimine maruz kalması sebebiyle, firmaların fiyat ve ürün farklılaştırma imkânının olmaması genel olarak farklılaşma ihtimallerini daraltmaktadır. Mevcut durum çerçevesinde akaryakıt istasyonları, piyasada rakiplerinden ayrı bir konuma yerleşmek, tüketicilerde tercih sebebi yaratabilmek için ekstra hizmetler sağlayarak, türlü sosyal olanaklar da sunarak marka değeri oluşturup, rekabete direnmeye çalışmaktadırlar. Bu çalışmanın amacı, oldukça rekabetçi bir sektör olan akaryakıt istasyonu işletmeciliği bacağında etkili bir müşteri deneyiminin tüketici davranışları üzerindeki etkisini ölçmektir. Dolayısıyla, müşteri deneyiminin tüketici davranışları üzerindeki etkisinin tespit edilmesi amacıyla araştırma modelinin test edilmesinden oluşmaktadır. Bu hedefler kapsamında toplam 21 adet sorudan oluşan ölçüm aracı oluşturulmuş ve yüz yüze anket yöntemi ile cevaplandırılmıştır. Bu çalışmadan elde edilen veriler hipotez testleri için Pearson Korelasyon analizinde kullanılmıştır. Sonuçlar göstermektedir ki müşteri deneyimi açısından en yüksek korelasyon kat sayısı müşteri memnuniyetine ait olduğu için başarılı bir müşteri deneyimi için istasyon sahiplerinin veya yöneticilerinin en öncelikle müşteri memnuniyetini iyileştirmeye odaklanmaları gerekmektedir. Ek olarak, müşteri sadakatiyle müşteri deneyimi arasında da yine pozitif bir ilişki olduğu için de müşteri memnuniyeti için yapılan iyileştirmeler dolaylı olarak müşteri sadakati üzerinden müşteri deneyimine ayrıca bir iyileşme sağlayacaktır.Article Citation Count: 0Electronic Word of Mouth (e-WoM): Is it an Effective Tool for Re-Vitalizing the Relationship between a Brand and Its Ex-Customers?(2018) Edin Güçlü SÖZER; Sözer, Edin Güçlü; İşletme / Business AdministrationThe target of this study is to shed light into an unexplored area in the marketing literature by (1) identifying the factors contributing to the formation of a relationship re-vitalization effect of e-WoM in an e-commerce context, and (2) exploring the relationship between re-vitalization effect of e-WoM, current brand loyalty, current brand satisfaction level and old brand satisfaction level. The sample was chosen among the ex-customers of 3 e-retailers in Turkey and 150 customers responded to the survey. Model testing was done through Structural Equation Modeling (SEM) method. Results of the study indicate that re-vitalization of the relationship between the customer and his/her old brand through the e-WoM communication is the function of Tie Strength between the customer and e-WoM message source (sender), the satisfaction level with the old brand before leaving the brand and the brand loyalty level towards the current brand purchased. Brands need to employ e-WoM communication before ex-customers become loyal to their current brand.Article Citation Count: 0CUSTOMER BASED BRAND TOLERANCE (CBBT): SCALE DEVELOPMENT AND VALIDATION(2019) Edin Güçlü SÖZER; Sözer, Edin Güçlü; İşletme / Business AdministrationIn today’s markets, which are characterized with the strong competitive environment, successful customerretention is the ultimate target for all brands to survive. A strong Customer Based Brad Equity (CBBE) is animportant competitive enabler which helps brands to generate satısfactory returns on their marketing investmentand get them closer to their customer retention targets. However, this does not assure the unconditional retentionand loyalty of consumers since the relationship is subject to continuous interactions between the brand andconsumers which may eventually result in satisfactory as well as unsatisfactory customer experiences. This studycontributes to the marketing literature by conceptualizing the Customer Based Brand Tolerance (CBBT) constructand develop and validate a scale which measures the CBBT strength of brands in a retailing context. In line withthis target, the scale was developed and validated by following a three step procedure borrowed by the existingliterature. Results confirm the three sub-dimensions of CBBT scale as Performance, Price and CommunicationTolerance.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »